De afgelopen dagen hebben we elke dag al een ‘hoogtepunt’ laten zien van het hackvoorstel, maar natuurlijk hebben we het complete wetsvoorstel regel voor regel geanalyseerd en een reactie geschreven op de consultatie. Vandaag presenteren we het resultaat.
Om je gelijk op het belangrijkste te wijzen: onze bijdrage en dus al onze redenen waarom het voorstel van tafel moet, vind je hier (pdf).
Samengevat:
De voorgestelde hackbevoegdheid is onbegrensd. De maatregel vormt een ernstige inperking van de grondrechten van onschuldige en verdachte burgers wereldwijd, terwijl de noodzaak, proportionaliteit en effectiviteit van de maatregel niet zijn aangetoond. Bovendien heeft de maatregel grote internationale implicaties. De hackbevoegdheid is in strijd met internationaal recht en kan tegenreacties van andere landen uitlokken. Burgers wereldwijd worden daar het slachtoffer van. Verder heeft de hackbevoegdheid gevaarlijke gevolgen voor onze cybersecurity: de inzet van deze bevoegdheid creëert diverse veiligheidsrisico’s, waardoor Nederland niet veiliger, maar juist onveiliger zal worden. Om deze redenen – afzonderlijk en tezamen bezien – moet het voorstel van tafel.
Het decryptiebevel vormt een stevige inperking van de grondrechten van verdachten en niet-verdachten. Het is in strijd met het rechtsbeginsel dat je niet kan worden gedwongen mee te werken aan je eigen veroordeling en bovendien wordt het maatschappelijk belang van encryptie door zo’n bevel doorkruist. Dit terwijl de noodzaak van deze inperkingen van rechten niet is aangetoond, de maatregel niet effectief is en bovendien makkelijk misbruikt kan worden. Ook dit plan moet dus worden ingetrokken.
Ook zijn we van mening dat het strafbaar stellen van het overnemen van ‘niet-openbare gegevens’ leidt tot een zeer breed verbod, dat belemmerend werkt op de vrijheid van meningsuiting van mensen met een belangrijke functie in een democratische samenleving, zoals journalisten, klokkenluiders en security-onderzoekers. Ook in dit geval ontbreekt de noodzaak die zo’n maatregel vereist, zodat dit voorstel in deze vorm niet in stand kan blijven.
Verder moet de bevoegdheid om informatie ontoegankelijk te maken worden aangepast. Om voldoende recht te doen aan het grondrecht op vrijheid van meningsuiting, moeten de belangen van de verdachte en de aanbieder van de gegevens altijd worden gehoord.
Hoe nu verder? Het Ministerie van Veiligheid en Justitie gaat alle reacties bestuderen en het wetsvoorstel aanpassen. Het aangepaste voorstel wordt vervolgens besproken in de Ministerraad en ter consultatie aan de Raad van State voorgelegd. Pas daarna gaat het richting de Tweede Kamer. Dat zal waarschijnlijk tegen het einde van 2013 zijn.
Ondertussen zitten wij niet stil. We bereiden ons voor op een flinke strijd tegen de voorstanders van het voorstel. Want dit voorstel moet van tafel!
Ivo, hoe zou jij al deze ontwikkelingen samenvatten?
Steun je onze campagne tegen het hackvoorstel? Laat dat dan duidelijk zien en bescherm je pc tegen ongewenste indringers: koop je stickers hier.
Heeft het Europees Hof voor de Rechten van de Mens niet al lang en breed uitgemaakt dat het decryptiebevel – zoals dat ook is neergelegd in de Cybercrime Convention – niet in strijd is met het recht om jezelf niet te incrimineren?!
Inlichtingendiensten zijn op dit moment in zo in paniek dat ze zelfs alle politici, die kritisch zijn ivm de gebeurtenissen rondom leaks van Snowden en de ruitwassingen daarvan, met hoogste urgentie geschaduwd worden. Om dit moment worden worden politici en hoge ambtenaren getapt en gevolgd. Het gaat om nummers via KPN en Vodafone, Whatsapp, Microsoft enzo. Zelfs poststukken van politici worden door medewerkers van de AIVD in het distributiecentra’s van PostNL bekeken. Alle verlofaanvragen van medewerkers van AIVD en MIVD zijn opgeschort. Er moet koste ten koste vorkomen dat de dienst politieke en bestuurlijke consequenties moet ondergaan. Diensten zijn bang dat er veel personeel ontslagen moet worden als de medewerkers er zelf niet in slagen om het tij te keren.
politici moeten van technologie afblijven; ze weten niet waar ze over praten en willen er meer ‘grip’ op. daarom krijg je dit soort maatregelen want men raakt in paniek. en niemand vertrouwt de burger. hoe kan dat nou een goede basis zijn? maar de lobbyisten hebben de macht. alleen mensen die geld krijgen maken dit soort voorstellen, ik heb geen andere verklaring.
Kijk ook eens naar artikel 13 van de grondwet. Briefgeheim geldt niet alleen voor brieven maar ook voor telegrafie! Het voorstel van Opstelten schendt dus de grondwet en pleegt digitale huisvredebreuk zonder gerechtelijk transparant bevel tot digitale huiszoeking.
[…] Ouderwets speuren is blijkbaar ook effectief tegen websites die er alles aan doen om buiten het bereik van opsporingsdiensten te blijven. Daarom is het plan van minister Opstelten om de politie te laten inbreken op computers en het verwijderen van gegevens op die computers onbegrijpelijk. Terwijl de risico’s van zo’n bevoegdheid enorm zijn, heeft de minister de noodzakelijkheid van zo’n opsporingsmiddel nooit onderbouwd. Zo’n bevoegdheid zorgt ervoor dat onze computersystemen minder veilig worden, ook is de toepassing van de opsporingsmiddel oncontroleerbaar. Hier is onze volledige analyse. […]
[…] mee moet kunnen kijken en luisteren met verdachten via de computer. Wij zijn daartegen. Wij vinden cyber security belangrijker dan het individuele opsporingsbelang. En hier is van Van Zwieten het mee […]
[…] verschenen. Wij hebben daarop gereageerd en na een grondige analyse riepen we op om het voorstel in te trekken. Een advies dat minister Opstelten dus niet heeft opgevolgd. Hij lijkt het zelfs niet te hebben […]
[…] verslechtert de concurrentiepositie van Nederland-dataland op een aantal punten. Het dreigende decryptiebevel vormt een ernstige inperking van de grondrechten van verdachten en niet-verdachten. Welk bedrijf […]
[…] een keuze maken uit de top-3 die door het publiek genomineerd werd: minister Ivo Opstelten en zijn hackvoorstel, de inlichtingendiensten NSA en AIVD (spreekt voor zich) of betalingsverwerker Equens, vanwege het […]
[…] voor een uitbreiding van de bevoegdheden van de politie, zou je zeggen. Dus geen bevoegdheid om op afstand in te kunnen breken op alles dat een computer is (bijna alles dus) en gegevens over te nemen of zelfs te verwijderen. […]
[…] tot nu toe – en misschien wist je dat nog niet, maar je kunt dat bijvoorbeeld hier en hier nalezen – zijn wij nog helemaal niet zo overtuigd van de noodzaak om de politie […]
[…] Diezelfde minister Van der Steur wil de Nederlandse politie de bevoegdheid geven om in te breken op computers en andere apparaten, zoals iPads en smartphones. Het probleem is dat dit de Nederlandse internetter alleen maar […]
[…] plan voor het hackvoorstel werd in 2012 bekend. De internetconsultatie voor dit hackvoorstel was in mei 2013. Vervolgens heeft het ruim tweeëneenhalf jaar geduurd voordat het voorstel door de Ministerraad […]
Anoniem
Heeft het Europees Hof voor de Rechten van de Mens niet al lang en breed uitgemaakt dat het decryptiebevel – zoals dat ook is neergelegd in de Cybercrime Convention – niet in strijd is met het recht om jezelf niet te incrimineren?!
Anoniem
Inlichtingendiensten zijn op dit moment in zo in paniek dat ze zelfs alle politici, die kritisch zijn ivm de gebeurtenissen rondom leaks van Snowden en de ruitwassingen daarvan, met hoogste urgentie geschaduwd worden. Om dit moment worden worden politici en hoge ambtenaren getapt en gevolgd. Het gaat om nummers via KPN en Vodafone, Whatsapp, Microsoft enzo. Zelfs poststukken van politici worden door medewerkers van de AIVD in het distributiecentra’s van PostNL bekeken. Alle verlofaanvragen van medewerkers van AIVD en MIVD zijn opgeschort. Er moet koste ten koste vorkomen dat de dienst politieke en bestuurlijke consequenties moet ondergaan. Diensten zijn bang dat er veel personeel ontslagen moet worden als de medewerkers er zelf niet in slagen om het tij te keren.
Jannes
politici moeten van technologie afblijven; ze weten niet waar ze over praten en willen er meer ‘grip’ op. daarom krijg je dit soort maatregelen want men raakt in paniek. en niemand vertrouwt de burger. hoe kan dat nou een goede basis zijn? maar de lobbyisten hebben de macht. alleen mensen die geld krijgen maken dit soort voorstellen, ik heb geen andere verklaring.
Henk
Veruit de beste Ivo sound bite.
NelisLau
Kijk ook eens naar artikel 13 van de grondwet. Briefgeheim geldt niet alleen voor brieven maar ook voor telegrafie! Het voorstel van Opstelten schendt dus de grondwet en pleegt digitale huisvredebreuk zonder gerechtelijk transparant bevel tot digitale huiszoeking.
Pieter
Jammer dat je in Nederland (in tegenstelling tot de VS) geen beroep kunt doen op de grondwet
Politie graait nu al in een goudberg « Welke toekomst…
[…] Ouderwets speuren is blijkbaar ook effectief tegen websites die er alles aan doen om buiten het bereik van opsporingsdiensten te blijven. Daarom is het plan van minister Opstelten om de politie te laten inbreken op computers en het verwijderen van gegevens op die computers onbegrijpelijk. Terwijl de risico’s van zo’n bevoegdheid enorm zijn, heeft de minister de noodzakelijkheid van zo’n opsporingsmiddel nooit onderbouwd. Zo’n bevoegdheid zorgt ervoor dat onze computersystemen minder veilig worden, ook is de toepassing van de opsporingsmiddel oncontroleerbaar. Hier is onze volledige analyse. […]
Antivirusbedrijven: als we overheidsmalware ontdekken, dan verwijderen we die « Bits of Freedom
[…] ook nog eens een beperkte effectiviteit kent. Weer een reden voor de overheid dus om deze malware niet te […]
AV-bedrijven: Als we overheidsmalware ontdekken, dan verwijderen we die « Welke toekomst…
[…] ook nog eens een beperkte effectiviteit kent. Weer een reden voor de overheid dus om deze malware niet te […]
Steun uit onverwachte hoek: Het O.M. wil dat je je webcam afplakt. « Bits of Freedom
[…] mee moet kunnen kijken en luisteren met verdachten via de computer. Wij zijn daartegen. Wij vinden cyber security belangrijker dan het individuele opsporingsbelang. En hier is van Van Zwieten het mee […]
Minister Opstelten stuurt hackvoorstel naar Raad van State « Bits of Freedom
[…] verschenen. Wij hebben daarop gereageerd en na een grondige analyse riepen we op om het voorstel in te trekken. Een advies dat minister Opstelten dus niet heeft opgevolgd. Hij lijkt het zelfs niet te hebben […]
35 miljard voor het oprapen als de overheid snel handelt | Piratenpartij
[…] verslechtert de concurrentiepositie van Nederland-dataland op een aantal punten. Het dreigende decryptiebevel vormt een ernstige inperking van de grondrechten van verdachten en niet-verdachten. Welk bedrijf […]
Nederlandse Big Brother Awards komen er aan » datapanik.org
[…] een keuze maken uit de top-3 die door het publiek genomineerd werd: minister Ivo Opstelten en zijn hackvoorstel, de inlichtingendiensten NSA en AIVD (spreekt voor zich) of betalingsverwerker Equens, vanwege het […]
Opstelten dendert door richting hackbevoegdheid « Bits of Freedom
[…] risico’s in, bijvoorbeeld voor jouw privacy. Deze bezwaren hebben we eerder geuit, met name in onze reactie op de internetconsultatie van het […]
Veiligheid én vrijheid, is dat teveel gevraagd? « Bits of Freedom
[…] voor een uitbreiding van de bevoegdheden van de politie, zou je zeggen. Dus geen bevoegdheid om op afstand in te kunnen breken op alles dat een computer is (bijna alles dus) en gegevens over te nemen of zelfs te verwijderen. […]
Achter de Schermen: Cyberoorlog | Stern
[…] of Freedom noemt nog een aantal andere risico’s, die je hier kunt […]
Open brief aan Philippe van HackingTeam « Bits of Freedom
[…] tot nu toe – en misschien wist je dat nog niet, maar je kunt dat bijvoorbeeld hier en hier nalezen – zijn wij nog helemaal niet zo overtuigd van de noodzaak om de politie […]
State of play van internetvrijheid in Nederland « Bits of Freedom
[…] Diezelfde minister Van der Steur wil de Nederlandse politie de bevoegdheid geven om in te breken op computers en andere apparaten, zoals iPads en smartphones. Het probleem is dat dit de Nederlandse internetter alleen maar […]
Wordt de procedure voor het hackvoorstel te gehaast? « Bits of Freedom
[…] plan voor het hackvoorstel werd in 2012 bekend. De internetconsultatie voor dit hackvoorstel was in mei 2013. Vervolgens heeft het ruim tweeëneenhalf jaar geduurd voordat het voorstel door de Ministerraad […]