Terreurbeveiliging of beveiligingsterreur?

Consumentenbond tegen telefoonterreur

Gezichtsherkenning in Utrechtse winkels

Consumenten moeten gratis, gemakkelijk en effectief van verkooptelefoontjes kunnen afkomen. Daarvoor moet er een goed werkend register komen van mensen die niet gebeld willen worden. Alle bedrijven moeten wettelijk verplicht bij dat register zijn aangesloten. De Consumentenbond pleit hiervoor naar aanleiding van zijn meldpunt Stop Telefoonterreur, waar 6.700 meldingen zijn binnengekomen.

Voor telefonische verkoop geldt een wettelijke opt-out. Consumenten kunnen dus te kennen geven dat zij niet langer gebeld willen worden (dit geldt alleen als ze gebeld worden door call centers met echte mensen en niet door een automatisch oproepsysteem; in dat laatste geval geldt opt-in). De direct-marketing branche beheert het Infofilter waar consumenten zich centraal kunnen afmelden. Maar bedrijven mogen zelf bepalen of zij gebruik maken van het Infofilter. De Consumentenbond wil dat dit nu verplicht wordt.

De meeste gehoorde klachten bij het meldpunt Stop Telefoonterreur waren: het tijdstip van bellen, het doorvragen als aangegeven wordt geen belangstelling te hebben en het feit dat de beller naam en persoonlijke gegevens weet.

Uit het meldpunt blijkt verder dat mensen die zich hebben aangemeld bij het zelfreguleringssysteem Infofilter, soms toch nog worden gebeld. Ook houden bedrijven zich niet altijd aan de gedragsregels van de Code Telemarketing.

Dit artikel is automatisch geconverteerd uit het oude archief van nieuwsbrieven van Bits of Freedom.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.