spamvrij.nl

SMS gedragscode

Verstrekking passagiersgegevens aan VS

De media aandacht voor de kosten van SMS-jes van het TV programma Idols heeft geleid tot overleg tussen aanbieders van mobiele telefonie, de Consumentenbond en de Opta.

Bij veel SMS diensten bestaat bij de gebruikers onduidelijkheid over prijs en afmeld mogelijkheden. De aanbieders van mobiele telefonie lijken zich nu te realiseren dat deze onduidelijkheid slecht is voor het imago van de snel groeiende en lucratieve SMS handel.

Het overleg moet leiden tot regels met betrekking tot het informeren van gebruikers van SMS betaaldiensten. De Opta wil ook een klacht-en geschillenregeling voor SMS-diensten instellen. De Consumentenbond heeft het standpunt ingenomen dat zelfregulering door middel van een gedragscode niet voldoende is en dat de Opta de wettelijke bevoegdheid moet krijgen om in te grijpen.

Volgens de nieuwe regels moeten gebruikers duidelijk en vooraf worden geïnformeerd over de kosten en moeten duidelijke afmeld codes kenbaar worden gemaakt. De gedragsregels hebben geen betrekking op SMS spam maar uitsluitend op betaalde SMS abonnementsdiensten.

Dit artikel is automatisch geconverteerd uit het oude archief van nieuwsbrieven van Bits of Freedom.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.