Bits of Freedom lanceert voorlichtingscampagne ‘Korte Cursus Manipulatie’

Bits of Freedom lanceert vandaag ‘Korte Cursus Manipulatie’. Met deze online tool wil de digitale burgerrechtenorganisatie internetgebruikers inzicht bieden in de manieren waarop platforms als Google, Facebook en YouTube ons manipuleren. Directe aanleiding voor deze campagne is het onderzoeksrapport van Bits of Freedom en Dr. Holly Robbins, waarin ze meer en minder bekende vormen van manipulatie door de platforms blootleggen: van censuur, tot profilering en slimme designtrucjes om onze aandacht vast te houden. Sociale media bestaan bij gratie van hun gebruikers. Hoog tijd dus om de belangen van de gebruikers centraal te stellen.

De grote techplatforms bundelen de data die ze van ons allemaal verzamelen, om een gedetailleerd profiel te creëren. Dat beeld wordt vervolgens tégen ons gebruikt. Zo kunnen politieke partijen bijvoorbeeld hun boodschap aanpassen aan wat we graag willen horen. Zeker met de verkiezingen in het vooruitzicht wil Bits of Freedom de problemen rond deze platforms inzichtelijk maken, zodat burgers bewust en vrij hun eigen keuzes kunnen maken. Zoals het hoort.

Dus lanceert Bits of Freedom vandaag de Korte Cursus Manipulatie. Een geanimeerde, laagdrempelige online tool die vijf vormen van manipulatie benoemt: van censuur, profilering, curatiemacht en dark patterns tot zelfmanipulatie toe. Voor wie liever leest zonder animaties, is er ook de bijbehorende longread en een reeks interviews met o.a. muzikant MEROL en Youtuber Noah. Je vindt de cursus op kortecursusmanipulatie.nl.

We moeten dit niet pikken

“Miljoenen Nederlanders spenderen dagelijks uren op social media, platforms waar ze zonder schroom worden misleid en misbruikt,” aldus Esther Crabbendam van Bits of Freedom. “Google, Facebook en YouTube bepalen feitelijk wie wel en niet het woord mag voeren én wat we wel en niet mogen delen. Dat is funest voor ons publieke debat.”

Crabbendam vervolgt: “Content wordt zonder waarschuwing verwijderd, onze aandacht wordt gekapitaliseerd en wie vragen heeft, kan eigenlijk nergens terecht. Er is geen klantenservice om je bij te melden. Van iedere andere winkel of dienstverlener zouden we zoiets niet pikken. Waarom van hen dan wel? Zeker wanneer je bedenkt dat wij, de gebruikers, degenen zijn die de platforms de moeite waard maken. Met de Korte Cursus Manipulatie willen we de Nederlandse internetgebruiker bewuster maken en mee de spelregels laten bepalen.”

Tijd voor actie in Den Haag en Brussel

Directe aanleiding voor de campagne was het onderzoeksrapport van Bits of Freedom en Dr. Holly Robbins (Universiteit Eindhoven). De digitale burgerrechtenorganisatie besloot om op eigen initiatief grondig onderzoek te voeren naar de misstanden bij de grote platforms, omdat het kabinet al te lang inzet op zelfregulering door de markt en er een te lakse houding op nahoudt. Met dit document, de online tool en een steeds groter wordende groep bewuste internetgebruikers, wil Bits of Freedom overheden in Den Haag én Brussel aanmanen om eindelijk goede regelgeving op te stellen en het monopolie van de platforms te doorbreken.”