Privacy in beeld

Achmea: vrije keuze of crowdforcing?

Europees democratisch proces moet dringend opener worden

Vandaag werd bekend dat Achmea de intentie heeft "korting" te bieden aan klanten die toestaan dat de verzekeringsmaatschappij data over ze verzamelt. Een ontwikkeling waar niet alleen grote privacyvraagtekens bij geplaatst kunnen worden, maar die nog veel dieperliggende consequenties heeft voor elke Nederlandse burger.

Privacy

Privacy is niet dood, het wordt steeds duurder. De markt voor "privacyvriendelijke" producten groeit en ook zien we een stijging van het aantal diensten die claimen jouw data uit handen van dataverhandelaren te kunnen houden. Tegen betaling, natuurlijk. De verzekeringsbranche is dus niet de eerste sector waar privacy geframed wordt als luxegoed. Maar juist in een sector waar zoveel gevoelige en heel persoonlijke informatie in omgaat, is het belangrijk om niet de feiten uit het oog te verliezen: privacy is een mensenrecht, niet iets wat je zou moeten kopen.

Keuze

Het lijkt misschien alsof je zelf kunt kiezen of je aan de praktijk van Achmea mee wilt werken of niet, maar zo simpel is het niet. De data die door Achmea wordt verzameld zal natuurlijk niet alleen gebruikt worden om op individueel niveau conclusies te trekken. De data krijgt voor een verzekeringsmaatschappij pas echt waarde als het geaggregeerd een beeld kan schetsen van een bepaalde bevolkingsgroep of postcode. Je forceert dus als het ware dat ook informatie over anderen beschikbaar komt. Van vrijwillig delen is geen sprake. Deze dynamiek wordt ook wel crowdforcing genoemd.

Korting

"Korting" is één kant van de medaille, de andere kant is "boete". Samen noemen we het ook wel prijsdifferentiatie. Als jij minder wilt betalen, moet een ander meer betalen. Van korting is er dus geen sprake, enkel het verschuldigde bedrag - de omzet die Achmea wil maken - wordt anders over de klanten verdeeld. En wordt afhankelijk van je inkomen, postcode, baan of afkomst. Deze ontwikkeling staat lijnrecht tegenover het grondbeginsel van verzekering, namelijk gedeeld risico onafhankelijk van individuele gevallen.

Consequenties

Het is onduidelijk wat Achmea met de data die ze verzamelen van plan zijn. In een interview in het Financieele Dagblad (alleen voor ingelogde gebruikers, behalve als je via Google binnenkomt) geeft Albert Spijkman, directeur Markt Strategie, aan dat het voor het bedrijf "veel interessanter [is] om de informatie te delen" en dat ze "meer [hebben] aan een samenwerking." Dat lijkt erop te wijzen dat ze de uitwisseling of verkoop van data met derde partijen niet uitsluiten. Daar komt nog bij dat het onduidelijk is hoe Achmea jouw data gaat analyseren en hoe ze er conclusies aan gaan verbinden. Het kan dus zijn dat jij voor een veel hoger bedrag dan je buurvrouw een verzekering kunt afsluiten, en dat je geen of onvoldoende inzicht hebt in hoe de prijs tot stand komt en niet de mogelijkheid hebt hier invloed op uit te oefenen. Ofwel: het is onmogelijk om de gevolgen van je deelname te overzien, zowel voor jezelf als voor anderen. Maar dat er hier geen sprake is van vrije keuze, dat staat vast.

  1. RoelErick

    In het NOS-artikel lees ik “Achmea zegt geen plannen te hebben om de gegevens van klanten te delen met derden.” In het FD staat blijkbaar iets anders. Maar dat maakt niet zoveel uit, want function creep.

  2. Jeroen

    Deze “Even Apeldoorn bellen”-commercial komt nu wel in een heel ander daglicht te staan:
    https://www.youtube.com/watch?v=_CQA3X-qNgA

  3. G. Brom

    Dit is eigenlijk hetzelfde truukje als de OV-chipkaart gebruikt. Wil je met korting reizen, dan kan dat niet meer anoniem, maar moet je je personalia aan je kaart koppelen. Compleet met pasfoto.

    Het kost extra om je privacy zo min mogelijk op te geven.

  4. leenvr

    Uitverkoop van Privacy
    WEGWEZEN bij Achmea !!!!

  5. Curly

    Het grondbeginsel van de verzekering wordt hiermee zo goed als zeker aangetast. De Raad van Bestuur van Achmea zou de ogen uit de kop moeten schamen, als ze akkoord gaan met een dergelijke constructie om geld te verdienen aan de privacy van zieke patiënten.. Kennelijk willen ze hiermee niet alleen de vertrekpremie van de nieuwe financieel directeur van de divisie Zorg & Gezondheid van Achmea veiligstellen maar ook bestuurlijk van zichzelf. Mijn advies: Pak alvast nu maar je biezen !

  6. M

    wat dacht je van de nieuwe oplaad automaten, die laten geen muntgeld meer toe.. dus je moet altijd met je pinpas betalen, waar je dan gewoon de naam van de rekeninghouder van kan uitlezen. dus niet echt anoniem reizen 😉
    ook als je verkeerd uitchecked moet je eerst even je volle naam en huisadres doorgeven voordat ze je geld terug willen storten.

  7. Vinz

    Het delen van informatie werkt wezenlijk anders dan het delen van bijvoorbeeld geld. Als ik een X-bedrag eerlijk deel met een vriend hebben we allebei 1/2-X in handen. Als ik informatie deel met een ander, hebben we allebei DEZELFDE informatie, en niet slechts de helft daarvan. Inderdaad blijft mijn prive-informatie die ik deel met een derde partij op een bepaalde manier dus wel van mijzelf, maar dan toch wel op een heel andere manier dan wanneer ik mijn geld lekker voor mezelf hou.

  8. Evelyn Austin

    Wow! Die had ik nog niet gezien. Oei….

  9. Evelyn Austin

    In het NOS-artikel staat inderdaad iets anders. Maar ik denk dat je gelijk hebt. Ze op hun blauwe ogen vertrouwen, dat lijkt me een slecht idee…

  10. VPN

    Dat is het kromme ook. Wil je privacy, dan moet je betalen.

    Privacy als luxeproduct…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.