Netwerkbeheerders hoeven niet te weten dat je Facebook vertrouwt

Crowdsuing gaat terecht achter ABN Amro aan

De week in 358 woorden

Onlangs is ‘Crowdsuing’ gelanceerd, een nieuw initiatief dat rechtszaken wil financieren vanuit de ‘crowd’. In hun eerste zaak gaat het platform de strijd aan met de ABN AMRO bank. Ancilla Tilia gaat namens hen geld ophalen om te zorgen dat de bank privé gegevens niet commercieel mag gebruiken. Ook jij kan de actie ondersteunen!

Crowdsuing?
Onder de noemer ‘let’s fight fair’ probeert crowdsuing een nieuw platform te zijn dat een machtsongelijkheid in de rechtspraak tegen wil gaan. Burgers kunnen zich wapenen tegen grote bedrijven of organisaties: ze melden hun probleem aan het platform, juristen kijken of er een zaak is, en dan gaat men kijken of ze genoeg geld kunnen ophalen voor een rechtszaak. Bij de zaken speelt het maatschappelijk belang een grote rol. Vaak is het namelijk juist in dat soort zaken zo dat burgers of NGOs het onderspit moeten delven uit geldgebrek. Daarom kijkt Crowdsuing naar het bundelen van krachten van burgers.

ABN AMRO
In de eerste zaak van Crowdsuing gaat Ancilla Tilia achter ABN AMRO aan. Ze beschuldigt de bank van het gebruik van persoonsgegevens voor commerciële doeleinden in strijd met de wet. Uit een artikel van De Correspodent bleek dat enkele klanten van ABN AMRO aanbiedingen voor een event voor kinderen en voor producten voor kinderen kregen. Hoe wisten die aanbieders dat ze kinderen hadden? Er was kinderbijslag op hun rekening gestort.

Klinkt dat bekend? Dan klopt dat! In maart 2014 kondigde ING nog aan de klantgegevens te gaan gebruiken voor commerciële doeleinden. Omdat te zien is wat voor aankopen mensen doen en waar, zou het het makkelijker zijn om gericht te adverteren. Het mondde uit in een ware PR-nachtmerrie, waarna ING af zag van het plan. ABN AMRO gaf toen overigens ook aan voorlopig niet aan dat soort plannen te beginnen. Maar deed dat toen dus al wel.

De zaak
In de zaak voeren de verzoekers aan dat dit niet zomaar zonder toestemming van de klant mag. En dat is waar. De Wet bescherming persoonsgegevens stelt in artikel 8 dat de ondubbelzinnige toestemming van betrokkenen is vereist voor verwerking van hun persoonsgegevens. Als dat er niet is, zou een andere voorwaarde op kunnen gaan, zoals een wettelijk bevel, maar die zijn hier allemaal niet van toepassing. Daarnaast staat in de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiële Instellingen, zoals Crowdsuing ook aangeeft, dat het banken niet is toegestaan persoonsgegevens te verwerken voor marketingdoeleinden voor niet-financiële producten van derde partijen.

Toen ING aankondigde gegevens te verwerken, spraken het ACM en diverse organisaties zich hier al tegen uit. Het CBP kondigde zelfs aan dat de wetgever moest ingrijpen. Het lijkt ons niet waarschijnlijk dat ze er opeens anders over denken.

Bovendien komt er zwaardere wetgeving aan, waaronder dit soort praktijken ook niet zouden worden toegestaan. De EU data beschermingsverordening verzwaart de eisen voor verwerking. Er moet echt ondubbelzinnige toestemming zijn, echt een wilsverklaring, en niet bijvoorbeeld ergens een vinkje. Er moet ook vaker om toestemming worden gevraagd: mensen kunnen bijvoorbeeld bezwaar maken als ze worden behandeld op grond van een profiel.

Het principe
Het zou dan ook goed zijn als de rechter de ‘crowd’ gelijk geeft. Niet alleen omdat hier de wet geschonden wordt, maar vooral ook vanuit principe. Banken verwerken zeer gevoelige gegevens. Burgers hebben een afhankelijke en veel zwakkere positie ten opzichte van banken. Dat banken daar gebruik van maken, daar vervolgens zelf van profiteren, en andere bedrijven daar ook van laten profiteren, is zorgelijk en zou niet moeten kunnen.

Wil je ze steunen? Dan kan jij ook doneren op de site van Crowdsuing.

  1. Richard

    Vraag me alleen af waarom Crowdsuing als onderneming (BV) staat ingeschreven bij de KvK het gaat toch maar om 6% per overboeking die naar deze club gaat?

    • Richard

      Laat ik voorop stellen dat het initiatief zelf natuurlijk fantastisch goed is, maar waarom lees ik dan in een krantenartikel dat 6% van het gestorte geld naar Crowdsuing gaat, maar bij de campagne informatie van Ancilla Tilia schrijft ze dat 3000,- van het totaalbedrag ad 37500,- als “service fee en transactiekosten” naar Crowdsuing gaat… dat is geen 6 maar 8%. Wat meer transparantie zou toch echt welkom zijn!

  2. Rijnenberg

    Ik adviseer je om dit te organiseren onder een stichting. En openlijk en transparant.
    Met een verslag over de gang van zaken.

    In de bovenstaande link is een stichting die transparant is. Alles wordt gefilmd en zij zijn bezig met een bolg waar zij alle activiteiten weergeven. Zo krijgen mensen waar voor hun donatie.
    Ben sinds kort vrijwilliger geworden van de stichting, http://www.shareyourcompassion.nl en moet eerlijk zeggen zij bestaan nog maar kort, maar pakken het zeer goed aan.

    Begin met structuur, en creëer openheid.
    Kortom veel werk aan de winkel

  3. Kevin

    Ik mis in dit artikel even een bron die me laat zien dat die informatie over die gestortte kinderbijslag komt van door de ABN verkochte informatie en niet, ik noem een afslag, omdat Albert Heijn bonuskaartdata doorverkoopt. Albert Heijn stuurt me ook geregeld aanbiedingen toegespitst op het feit dat ik katten heb omdat ik regelmatig kattenvoer aanschaf. Wellicht kunnen ze door de frequentie waarin ik het koop zelfs uitrekenen hoeveel katten ik wellicht heb.
    Jullie welbekend is de informatie die de commerciele jongens bezitten per definitie omvangrijker dan je denkt en je moet wel heel zeker zijn van je zaak als je instanties gaat beschuldigen van het doorverkopen van je data.

  4. Ray

    Waarom is een het aanvinken van een tickbox geen vorm van ondubbelzinnige instemming?
    Hoe zou de wilsverklaring dan vormgegeven moeten worden?

    • Floris Kreiken

      Hey Ray, sorry dat had wat duidelijker gekund. Ik bedoel daarmee dat bijvoorbeeld duidelijk moet zijn dat je specifiek dit wil, en niet dat het al voor je is aangevinkt, of dat je met een vink meteen akkoord gaat met een berg voorwaarden waarin verschillende typen data hergebruik zijn opgenomen.

  5. heamr05

    en als er dan ineens bepaalde mensen verdwijnen of op een rare manier sterven dan ben ik maar gek en paranoia en geestelijk gestoord
    hoe groter de geest des te groter het beest zei een wijs iemand eens

  6. Rutger

    @Floris prima, alleen jammer dat de link naar het artikel op de site van De Correspondent geschreven wordt als “De Correspodent”.
    @Kevin je hoeft je bonuskaart niet te registreren, korting werkt ook gewoon als volledig anoniem, dan krijg je ook geen aanbiedingen.
    @Richard juristen willen ook graag fatsoenlijk eten op tafel en geen droog brood… er gaat heel wat werk zitten in zo’n klus.

  7. 6079 Smith W

    Ik kan nu niet inloggen op internetbankieren van de ASN bank totdat ik toestemming geef om mijn persoonsgegevens te laten misbruiken door de ASN bank.

    Ze willen mijn persoonsgegevens gebruiken om aanbiedingen te doen en deze te delen met partners en leveranciers.

    De ASN bank schrijft, bij de verplichte acceptie om in te kunnen loggen, als je het niet bevalt, rot je maar op, maar dan netjes verwoord. Het is mij ook niet duidelijk wat zij precies met persoonsgegevens bedoelen, transactiegegevens zitten bijvoorbeeld vol met persoonsgegevens. De formuleringen zijn vaag en breed. De ABN AMRO had ook en mooi verhaal om daar voorlopig niet mee beginnen’ om het vervolgens dan al te doen.

    Als je de hele worst wil stelen en er is bezwaar tegen gebruik van klantgegevens, gebruik je de salami-taktiek, elke keer een plakje tot je toch de hele worst hebt. En ook de paddestoelen-taktiek, je houdt de mensen in het donker en voert ze poep. Uiteindelijk heb je dan toch je zin. Of zoals de Rabobank schrijft: Het is voor Rabobank dan ook geen optie om deze gegevens niet te gebruiken. Het gaat er vooral om hoe en in welk tempo dat gaat gebeuren.

    Ik heb gezocht naar een bank die wel ethisch is, waar mijn persoonsgegevens en transactiegegevens wel veilig zijn. Maar die kan ik niet vinden. En zelfs als ik die zou vinden, bij overschrijvingen zijn meestal twee banken betrokken, de andere banken waarna de overschrijvingen plaatsvinden, kunnen kunnen met de helft van de transactiegegevens aan hun kant en mijn persoonsgegevens alsnog Big Data en customer intelligence tactieken op mijn persoonlijke levenssfeer loslaten.

    Welk alternatief heb ik? Ik wordt of van een redelijke deelname aan de maatschappij buitengesloten door banken wat betreft internetbankieren of ik moet mijn privacy in deze opgeven en mij door banken diep laten begluren. Welk alternatief dan? Bitcoin die weinig geaccepteerd wordt, extreem consuminderen, op de fiets tientallen kilometers verderop halen en contant betalen, de dubbele prijs betalen in een fysieke winkel in de buurt voor een minderwaardig produkt? Ik geef toch echt de voorkeur aan een webshop en iDeal. Het is niet alsof bankieren in Nederland een vrijblijvende optie is.

    Arie Slob in de Tweede Kamer zag de ASN bank als een laatste uitweg, nadat de ING met plannen kwam om de persoonlijke levenssfeer van hun klanten binnen te vallen. Die uitweg is nu dus ook weg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.