Op de stoel van de rechter is geen plek voor providers

De week in 301 woorden

De minister is net zo stil als zijn smsjes

Weekend! Hét moment om bij te lezen over alles wat je afgelopen week miste op internetvrijheidsgebied. Wij helpen je graag een handje met deze korte samenvatting.

Deze week:

  • …hebben we ons twee dagen lang teruggetrokken op een plek zonder internet om na te denken over ontwikkelingen als Big Data, de ‘internet of things’ en privatisering van surveillance. We hebben besproken hoe deze – en andere – onderwerpen inbreuk kunnen maken op burgerrechten en hoe we dat gaan voorkomen.
  • …zijn we op bezoek geweest bij onze collega’s van het College Bescherming Persoonsgegevens om bij te praten over onder andere dynamic pricing en de aankomende Europese privacywetgeving.
  • …waren we bij het Nederlands-Duits forum om te praten over het belang van privacy, hoe verschillend Nederland en Duitsland hier over denken en het belang van de 13 Principles voor de toepassing van mensenrechten op surveillance.

Het nieuws van de week:

Na eerdere teleurstellende voorstellen, lijkt de Amerikaanse regering eindelijk een flinke stap te nemen om de ongewenste praktijken van de NSA te beteugelen. De amendementen richten zich op wat misschien wel de achilleshiel van de NSA is: het budget. Het voorstel verbied bijvoorbeeld alle financiering van activiteiten die gericht zijn op het afdwingen van backdoors in software. Als de wet er ongeschonden komt is het een goede stap voorwaarts, hoewel de NSA, GCHQ en andere diensten natuurlijk nog op veel andere punten ingeperkt moeten worden.

Toetje: 3 I-would-reads:

  • Er was eerder dit jaar veel ophef over het plan van de ING om betaalgegevens te gebruiken voor gerichte advertenties. De Correspondent komt er nu achter dat ABN AMRO dit al doet.
  • Ook de Franse regering is niet erg blij met handelsverdrag TTIP. Maar waar onze bewaren vooral gaan over de afbreuk van democratische processen, maken de Fransen zich meer druk over wijn en kaas.
  • Nextgov geeft een mooie uitleg van waarom targeted advertising voor sommige mensen zo creepy is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.