0 recente resultaten

Persbericht: Bits of Freedom roept KPN-abonnees op om aangifte te doen tegen aftappen

Webwereld meldt vandaag dat KPN haar abonnees afluistert. In een presentatie aan investeerders geeft Marco Visser, directeur Mobiel Nederland van KPN, toe het internetgedrag van al haar mobiele gebruikers diepgaand te analyseren. Dit is de eerste keer dat een provider toegeeft in Nederland dergelijke technieken te gebruiken. Het verbod op aftappen is opgenomen in het wetboek van strafrecht. Het is waarschijnlijk dat KPN hiermee strafbaar handelt. Digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom roept KPN-abonnees daarom op om aangifte te doen tegen KPN.Update 15 augustus 2011: Volgens het OM heeft KPN niet artikel 139c WvSr overtreden. Klik hier voor meer informatie.

Deep Packet Inspection
KPN stelt de omstreden techniek Deep Packet Inspection te gebruiken om te monitoren welke diensten haar abonnees gebruiken. Deze techniek houdt feitelijk in dat de inhoud van al het internetverkeer van klanten continu wordt afgetapt. Dit is een vergaande inbreuk op de privacy van de abonnees en moet direct gestopt worden. Ook moet KPN volledige openheid van zaken geven over wat precies gebeurt met het internetverkeer van gebruikers.

Strafbaar
Het aftappen van gegevens is strafbaar onder het Wetboek van Strafrecht onder artikel 139c. Digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom roept KPN-abonnees op om aangifte te doen tegen KPN.  Bits of Freedom zal internetgebruikers uitleggen hoe je aangifte kan doen en inzage kan krijgen in je gegevens.

Meer informatie
De uitspraak van KPN: http://pulse.companywebcast.nl/playerv1_0/default.aspx?id=12193&bb=true&swf=true (vanaf minuut 3.33)
Artikel op Webwereld: http://webwereld.nl/nieuws/106656/kpn-luistert-abonnees-af-met-deep-packet-inspection.html

UPDATE (12.05.11 – 15:57): Bits of Freedom legt uit hoe je als KPN- Hi- of Telfort-abonnee aangifte kunt doen.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Ik geef graag per maand

Ik geef graag een eenmalig bedrag