Zo doen KPN-abonnees aangifte tegen afluisteren mobiel internet hi

Persbericht: Bits of Freedom roept KPN-abonnees op om aangifte te doen tegen aftappen

Analyse: privacybeleid kabinet rammelt aan alle kanten

Webwereld meldt vandaag dat KPN haar abonnees afluistert. In een presentatie aan investeerders geeft Marco Visser, directeur Mobiel Nederland van KPN, toe het internetgedrag van al haar mobiele gebruikers diepgaand te analyseren. Dit is de eerste keer dat een provider toegeeft in Nederland dergelijke technieken te gebruiken. Het verbod op aftappen is opgenomen in het wetboek van strafrecht. Het is waarschijnlijk dat KPN hiermee strafbaar handelt. Digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom roept KPN-abonnees daarom op om aangifte te doen tegen KPN.Update 15 augustus 2011: Volgens het OM heeft KPN niet artikel 139c WvSr overtreden. Klik hier voor meer informatie.

Deep Packet Inspection
KPN stelt de omstreden techniek Deep Packet Inspection te gebruiken om te monitoren welke diensten haar abonnees gebruiken. Deze techniek houdt feitelijk in dat de inhoud van al het internetverkeer van klanten continu wordt afgetapt. Dit is een vergaande inbreuk op de privacy van de abonnees en moet direct gestopt worden. Ook moet KPN volledige openheid van zaken geven over wat precies gebeurt met het internetverkeer van gebruikers.

Strafbaar
Het aftappen van gegevens is strafbaar onder het Wetboek van Strafrecht onder artikel 139c. Digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom roept KPN-abonnees op om aangifte te doen tegen KPN.  Bits of Freedom zal internetgebruikers uitleggen hoe je aangifte kan doen en inzage kan krijgen in je gegevens.

Meer informatie
De uitspraak van KPN: http://pulse.companywebcast.nl/playerv1_0/default.aspx?id=12193&bb=true&swf=true (vanaf minuut 3.33)
Artikel op Webwereld: http://webwereld.nl/nieuws/106656/kpn-luistert-abonnees-af-met-deep-packet-inspection.html

UPDATE (12.05.11 – 15:57): Bits of Freedom legt uit hoe je als KPN- Hi- of Telfort-abonnee aangifte kunt doen.

  1. Sander

    Prima gaan we doen! hoe kunnen we dat aan gaan pakken?

  2. T

    Het zou Bits of Freedom sieren als ze inderdaad, tot in detail uitzoeken of KPN de wet overtreedt en daarover in conclaaf gaat met KPN. Deze actie is zinloos.
    Bovendien is van ‘afluisteren’ geen sprake, KPN kijkt alleen naar de bestemming van de pakketten die over hun netwerk gaan. Wereld van verschil.

  3. Pascal

    Ik doe mee, als ik eenmaal weet hoe :p

  4. Joris

    Is er al bekend of er bij Hi-abonnees ook DPI wordt gebruikt?

  5. mrwonkish

    Ik heb een klacht ingediend bij KPN en heb gevraagd de internetdienst van mijn abonnement af te halen en een prijscorrectie op het abonnementsgeld door te voeren. Ik ga ook aangifte doen/

  6. MdS

    Zou fijn zijn als jullie ook uitleggen hoe we dat moeten doen in plaats van alleen te zeggen dat jullie het uitleggen. Dan ben ik er namelijk bij. Schofterig trouwens dat ze eerst contracten aansmeren voor onbeperkt internet en daarna zeggen.. ‘jaa, onbeperkt maar als je een youtube-filmpje wil kijken kost dat ons extra dataverkeer dus als je dat nog wilt mag je extra dokken.’ Echt een regelrechte schande. Doe maar al te graag aangifte.

  7. P

    @T, klok, klepel, gaan nou eerst eens lezen wat DPI is…..

  8. Th

    @MdS, ben het met je eens!

  9. Henk

    @T 12 May / 02:29 pm

    Het punt is juist dat ze *niet* alleen maar naar de bestemming kijken, maar naar de inhoud (om te bepalen of het misschien iets is waar ze vinden dat ze geld voor moeten ontvangen).

  10. Ot van Daalen

    @MdS, @Pascal, @Sander, @Th: we werken nu aan een uitleg hoe je aangifte kan doen.
    .
    @Joris: KPN gaf niet aan voor welke mobiele internetabonnementen ze dit heeft gedaan. We verwachten van wel.
    .
    @T: We moeten precies weten wat is gebeurd. KPN moet openheid van zaken geven. Via het strafrecht kan dat precies worden uitgezocht. Verder: KPN geeft toe dat ze DPI heeft toegepast. Ze heeft dus verkeer van haar gebruikers diepgaand geanalyseerd.

  11. Michael

    @Joris: Zelf verwacht ik dat het ook bij Hi zo is, aangezien het volgens KPN in hun netwerkstructuur zit ingebouwd – en aangezien Hi van het netwerk van KPN gebruikmaakt, is er een grote kans erop.
    @T: Dat is het juist: KPN trackt de datapakketjes niet alleen, maar slaat een kopie ervan op, trekt ze uit elkaar en kijkt of er een aanvraag voor data inzit waar mogelijk extra voor betaald moet worden.

  12. Robin

    Kunnen we er van uitgaan dat ook Telfort klanten (KPN netwerk) gemonitord zijn?

  13. bert

    ja en waar kan die aangifte gedaan worden?
    ik doe het zeker als iemand mij zegt waar

  14. Thomas

    Ik heb een Telfort abbonement. Het is een dochterbedrijf van KPN met dezelfde maatregelen. Ik koop dat ik mee kan doen met een gezamelijke aanklacht.

  15. SB

    Heb zelf een HI abonnement en ben er al een tijd helemaal klaar mee. Zou ik door dit ‘schandaal’ met recht mijn abbo kunnen opzeggen? 🙂

  16. Pauper

    @Bert, het lokale politiebureau natuurlijk.

  17. Michael

    @SB: Als ik jou was, zou ik eerst even een dagje ofzo op duidelijkheid wachten – mocht het inderdaad zo zijn als het lijkt, dan heb je de wet achter je staan denk ik. Momenteel zou het een klant vs leverancier geschil zijn, en dan verlies je als je probeert zonder ‘boete’ onder het contract uit te komen.

  18. Sander

    Ik zou het heel fijn vinden als jullie inderdaad kunnen vertellen hoe ik aangifte kan doen.

  19. ma

    Wat Thomas zegt is voor mij ook relevant. Word er bij het dochterbedrijf Telfort ook deep packet inspection toegepast? Het lijkt vanzelfsprekend maar is het dat ook?

  20. Esther

    Ik vind het bijna jammer dat ik vorige maand mijn mobiel internetabonnement bij Telfort al heb opgezegd.

  21. T

    @P/@Michael Dat zegt KPN niet, KPN zegt dat ze DPI hebben gebruiken om een meting te verrichten van Whatsapp/Voip/etc gebruik en voor tarievering. KPN kan op haar analoge netwerk ook kijken naar wie je sms’t en belt. Waarom mag dat op mobiel internet niet meer?
    KPN heeft de techniek in huis om jou analoge telefoongesprekken af te luisteren en om je sms’jes te lezen. Ze gebruiken die techniek nu alleen maar om jou aan het eind van de maand een rekening te kunnen sturen voor je verbruikte smsjes en belminuten.
    Nu heeft KPN ook die techniek ook in huis voor praktisch diezelfde diensten (sms/bellen = Q
    Whatsapp/Skype) die over mobiel internet gaan.
    Het is misschien allemaal niet leuk, die tarievering. Maar van afluisteren en meelezen is vooralsnog geen sprake. Bovendien maken diverse media nu gehakt van KPN op basis van een geluidsfragment van 2:33 minuten. Waar is de hoor en wederhoor gebleven?

  22. Kevin

    Ik hou jullie site in de gaten. Ik vind dit schandalig en ben ook tegen de nieuwe abbonementsvormen.
    Als dit een mogelijkheid is om van me contract af te komen ga ik die zeker gebruiken.

  23. Erik

    is dit alleen van toepassing op kpn klanten of ook dochteronderneming Telfort?

  24. Stoep

    @T nee ze kijken niet alleen naar hoeveel data zodat ze jou dat kunnen laten betalen zoals een telefoongesprek/sms. Ze kijken wat er in het data bestand zit. Hoe zou jij het vinden als jij een telefoongesprek met iemand van de concurrent in één keer duurder belast is, omdat de inhoud van het gesprek was dat jij het over de dienstan van de concurrent had?

  25. HF

    @T ik neem aan dat je een medewerker van KPN bent…
    Maar iets kunnen of iets doen is een verschil. Ik heb ook de techniek in huis om mijn buren af te luisteren, geloof me dat is erg makkelijk… maar ik doe het niet, daarom ben ik niet strafbaar.

    KPN heeft niet alleen de techniek in huis om mijn internet te monitoren, ze geven zelf toe dat ze het ook gebruiken. Daar zit het probleem, ze moeten wel kijken wat ik over internet verstuur, anders kunnen ze ook niet zien of het een e-mail of een what’s app bericht is. Door alleen afzender en ontvanger te bekijken zie je dat namelijk niet.

  26. Braadkip

    Is er ook al meer bekend of Hi klanten ook zijn afgeluisterd door DPI

  27. Sebastian

    Ik gebruik zelf HI een dochter onderneming van KPN. Ik vermoed dus dat zij ook alles controleren. Zodra ik weet of er aangifte gedaan kan worden, dan doe ik dat zeker!
    Ze zullen deze site ook zeker in de gaten houden. Veel plezier met mijn IP adres F***ers

  28. MS

    Ook Hi doet hier aan mee. Net de klanten service gesproken en bevestigde dat dit ook bij hun het geval was. Verdere informatie mogen ze niet verstrekken. Nu dan maar aangifte doen.

  29. Vincent

    Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn

  30. Michael

    @T: Paar dingen:
    – Analoge technologie is een 1-op-1 verbinding met schakels ertussen zodat lijnen niet door elkaar gaan lopen. Dat is erg makkelijk om bij te houden als je de benodigde CT-kennis hebt (en de infrastructuur natuurlijk). Je kan hierbij heel makkelijk nagaan wat waarnaartoe ging en hoelang – aangezien je alleen een controlepunt hoeft in te bouwen bij het begin van een lijn. Het is domweg onderdeel van het proces, probeer het uit elkaar te halen en je kan de kosten niet meer bijhouden.
    – Digitale technologie is een 1-op-veel verbinding. Door middel van het slimme ontwerp maakt het systeem zelf gebruik van een geautomatiseerde, milde versie van DPI om te bepalen wat waarnaartoe moet (natuurlijk gaat dit soms nog fout). Echter dit is een opslag van nanoseconden en volgens het principe ‘fire-and-forget’.
    In tegenstelling tot de analoge lijn is het wat minder makkelijk als operator om te zien wat er nou precies opgevraagd wordt. Dataverbruik is nog na te gaan, en oorsprong en bestemming ook wel – maar die laatste twee zijn al privacygevoelig (het werd door het CBP al als gevoelig verklaard dat de datagegevens van providers opgeslagen moesten worden – laat staan dat het nog verder wordt bewerkt).

  31. Iemand

    hebben ze DPI ook toegepast op prepay klanten?

  32. Robert

    Ik wil bof hierin steunen. Als ik eenmaal weet hoe tenminste. Even uitzoeken dus.

  33. Robbert-Jan

    ik vind dit allemaal te gek voor woorden ze moeten ook overal geld voor vangen.
    het tijperk van bellen en smsen gaat gewoon ophouden.
    is het mogelijk voor gebruikers van het KPN netwerk hier nog een slaatje uit te halen €€€€€????

  34. RTS

    Zouden de andere providers dit geintje ook flikken?

  35. Pascal

    @RTS Ik hoop van niet. :/ Ik heb mijn abbo al opgezegt (Aangetekende brief verstuurd) ik ga waarschijnlijk naar vodafone..

  36. Piet

    Leuk dat BoF een oproep om aangifte te doen, maar het zou handig zijn als er uitleg gegeven word hoe dat te doen!

  37. Mark

    BOF is echt de meest zielige organisatie waar ik ooit van heb gehoord. Maken een bedrijf een beetje kapot op basis van een gerucht. Nee hoor er raken op het moment niet al genoeg mensen hun baan kwijt bij KPN. Wat zielig zeg. Ik hoop dat jullie ooit ook worden gepakt op iets wat jullie fout hebben gedaan, waardoor deze organisatie zijn bestaansrecht verliest.

  38. DachtHetNiet!

    Dit is echt zoooooo ontzettend fout..wat wordt de volgende stap? Het eind is zoek. Informatie verkopen aan verzekeraars als iemand googlet op een ongeneeslijke ziekte?

  39. Karel

    Belachelijk dit! Ik wil aangifte doen!

  40. DachtHetNiet!

    @Mark Dat mensen hun baan bij KPN kwijtraken kan op geen enkele manier een rechtvaardiging zijn voor dit soort ultra foute praktijken omdat je businessmodel niet is meegegaan met moderne ontwikkelingen. Ik ben blij dat er een organisatie bestaat als BOF en ik hoop dat deze actie een groot succces word.

  41. rees eend

    wat achterlijk weer

  42. Daphne van der Kroft

    Ha Mark, dit is echt meer dan een gerucht. Sterker nog, de directeur Mobiel Nederland van KPN zegt het zelf: http://pulse.companywebcast.nl/playerv1_0/default.aspx?id=12193&bb=true&swf=true (kijk maar terug vanaf minuut 3.33) En KPN hoeft haar abonnees natuurlijk niet af te luisteren om te voorkomen dat mensen moeten worden ontslagen.

  43. Dennis

    @Mark Gerucht? Beter lezen!

  44. quinnten83

    Ben er ook voor, maar zou het op prijs stellen als BOf duidelijk maakt hoe we aangifte kunnen doen.
    Zou het ook erg fijn vinden als we concreet kunnen aantonen wat ze fout doen.
    gedrag van KPN de laatste paar maanden is gewoon van de zotte.

  45. MD

    Ik heb Nederland al ruim 8 jaar geleden verlaten, maar heb er wel nog familiewonen. Ik zou graag met mijn familie willen Skypen op de mobiele telefoon. Dat kan gewoon in het Engeland of Zweden. In Engeland kostte mij een “Skype Phone S2” £15 per maand, that’s all!! Daarmee kon ik effectief bijne onbeperkt bellen. In Zweden, nu, kan ik gewoon Skype gebruiken. Ook effectieve voor niets meer.

    Was het niet KPN die met ‘stone-age’ technieken als ISDN als laatste stopten? De markt afromen heet dat. Als ze zo doorgaan hebben ze geen lang leven beschoren. Ben ik daar rouwig om, niet echt.

  46. ma

    @Mark: Is het niet een taak om als publiek op te komen voor je rechten als deze op grote schaal geschonden worden? Het is de verantwoordelijkheid van KPN te zorgen dat hun beleid verantwoord is, mocht dat niet zo zijn en gevolgen hebben dan ligt de schuld wederom bij KPN. Als er mensen hun baan verliezen bij KPN door dergelijke praktijken dan rest het KPN dat te verantwoorden.

  47. Daan

    Dit is de druppel. Ik ben het spuugzat dat KPN. Mijn vraag is of ik van mijn abonnement af kan vanwege deze rede? Zo ja, dan wil ik zo snel mogelijk wel bij KPN!

  48. Raymond

    KPN is een gedrocht, voor mij nooit meer KPN heb, nare ervaringen met dit bedrijf.

  49. Michael

    @Mark: zoals Daphne van der Kroft en anderen al hebben gezegd, het is geen gerucht (zie de link van Daphne).
    Ten tweede, BoF houdt bestaansrecht zolang bedrijven en overheden privacy niet (genoeg) serieus nemen.

  50. Bill

    Hoe kunnen we aangifte doen heb genoeg van KPN en al die bedrijven die overlijken gaan voor winst. Een paar miljoen meer over een miljard en dan toch nog mensen ontslaan.

  51. Dennis

    Waar de informatie ook voor gebruikt wordt, het volgen van persoonlijk verkeer waaronder welke vormen van internetcommunicatie gebruikt worden, IS inbreuk op je privacy – ook al wordt je identiteit niet aan een dergelijke waarneming gekoppeld. KPN kan het schudden, op naar een betrouwbare aanbieder die wel verstand van zaken heeft.

  52. AK

    @Mark Het bedrijf kapot maken doet KPN toch echt zelf. BOF helpt alleen de gedupeerden.
    Ik ga ook ZEKER aangifte doen en direct naar een andere provider.

  53. Axel Arnbak

    Inmiddels heeft Bits of Freedom in een blog beschreven hoe je aangifte doet tegen KPN, zie: https://www.bof.nl/2011/05/12/zo-doen-kpn-abonnees-aangifte-tegen-afluisteren-mobiel-internet/

  54. harry

    waar we al jaren bang voor waren is werkelijkheid geworden. Aangifte doen is prima maar danwel met z’n allen te gelijkertijd. Tevens tijd voor een aan aantal kamervragen zal niet misplaats zijn.

  55. Jodel

    Kut KPN!!! Altijd alleen maar ellende gehad en nu dit weer. Mensen, allemaal aangifte doen, we zetten het ze betaald!

  56. Michael S

    Het gebruik van deze techniek is illegaal. Je kan het vergelijken met post van iemand anders openmaken, er naar kijken en vervolgens zeggen dat je niks gelezen hebt (aanvullend statement KPN). Iemand geloven op de blauwe ogen maakt een illegale daad niet legaal, noch maakt downplayer het minder erg. Ze willen hun winst opkrikken door de consument een oor aan de naaien met extra kosten, mogelijk gemaakt met illegale opsporingsmethode. Verschrikkelijk!!

  57. MS

    @Sytze, het staat inderdaad in de voorwaarden. Maar dit neemt niet weg dat het volgens de wet verboden is om met een technisch hulpmiddel gegevens af te tappen.

  58. Mark

    @T
    Je begrijpt het niet: KPN geeft toe een techniek te hebben gebruikt die inhoudt dat ze de wet hebben overtreden. Het is hetzelfde als KPN zou zeggen: we hebben bij al onze klanten met een koevoet de deur geforceerd, zodat we precies kunnen zien wat mensen binnen doen.
    Nu ze dit toegeven, is het aan de klanten, middels een aangifte, via de politie om wederhoor te vragen. Elk excuus van KPN komt nu te laat: dat mogen ze aan de politie gaan uitleggen.
    maw: ik wacht de reactie wel af van KPN middels mijn aangifte.

  59. Boerentijger

    hoe kan ik mijn abbo stoppen???

    mail naar boerentijger@hotmail.com (wsl. leest kpn dit ook……. haha)

  60. John

    Dan ook aangifte doen tegen Ziggo wegens zwendelarij. Zij doen alsof digitaal beter is dan analoog, en proberen de abonnee te dwingen een duur digi-pakket kopen. Daartoe draaien ze steeds meer goede TV zenders weg, zodat straks alleen nog nog maar die van de pretfabrieken overblijven. De bakkerij is nooit groot genoeg. Ze kunnen allemaal hun badkuipen met Euro’s vullen, maar ze willen nóg meer. Alsof het daar in het leven om gaat. Dat komt er nou van, die vrije marktwerking die de politiek ons heeft opgedrongen, zonder dat ze zelf ooit een fabriek van binnen hebben gezien.

  61. AFCA Maluku

    KPN is een commerciëel bedrijf, net als alle andere (mobiele) telefoonproviders. En dat betekent dat er winst moet worden gemaakt. Continu. Nu blijkt dat het belgedrag van de consument verlegd wordt naar het internet heeft een knappe kop binnen KPN bedacht dat het dataverkeer over het internet dan maar zwaarder moet worden belast. Wat KPN hiermee zegt is eigenlijk: we hebben onze klanten kaalgeplukt met de zgn. voordelige bel- en sms bundels en dat trucje gaan we herhalen met het verhalen van de kosten op zgn. data-verkeer. Ik ben voor een reprimande tegen KPN en ben van mening als IEDEREEN(!) 1 vuist maakt en zich tegen deze vorm van onrechtmatig uitbuiten keert. Alleen dan kunnen we KPN een lesje leren….

  62. Mark

    Je moet het de politie ook niet zo heel moeilijk maken door DPI en dergelijke termen te gebruiken.

    Ik wens aangifte te doen omdat ik vermoed dat KPN de naaktfotos van mijn vrouw die aan mij gestuurd zijn heeft bekeken! Ze hebben het in het nieuws op 10 mei 2011 bekend dat ze de privacy van mensen op grote schaal geschonden hebben bij meerdere abonnee’s.

    Klaar. Aangifte compleet & geaccepteerd.

  63. Krisztian

    En Kpn durft ook nog de abo kosten verhogen?! SCHANDALIG

  64. tux

    is het bij vodafone niet? Die zijn wel zo mooi stiekem stil..

  65. Bas

    Ik sta er volkomen achter. Hoe gaan we dit aanpakken?
    Dit is ongelofelijk, schrijnend ook om te zien hoe zo’n groot bedrijf zijn imago schade toebrengt.

    Jammer KPN, ik had jullie hoog zitten maar door pure wanhoop lijkt het dat mijn beeld niet helemaal reëel is.

  66. RadioDRP

    Ook wij zullen hier aandacht aan schenken en zijn bereidt tot aangifte. Wat is de procedure?

  67. Draakje

    Ik heb alleen maar problemen gehad met KPN, ze kunnen echt helemaal niks goed doen bij mij..
    Ik heb TV, Internet en mobiel van ze, en dit maakt me gewoon kwaad. Ik hoop dat de aangiftes werken!!

  68. Martin

    Uitstekend dat KPN al die klojo’s die wel gebruik maken van een verbinding maar er niet voor betalen aan gaat pakken, is goed voor de aandeelhouders, en één van hen ben ik. Ik overweeg overigens aangifte tegen Bits of Freedom wegsn opruiiing….

  69. DK

    Wat denken ze wel niet? Straks extra betalen voor youtube of facebook. Wilt u hyves in uw internet paket voor 2€ per maand extra? #netneutrality

  70. Ardjan

    Hier het privacy statement van KPN: http://www.kpn.com/privacy.htm
    “Je surfgedrag wordt niet opgeslagen. KPN houdt niet bij welke websites je bezoekt. ” en “KPN neemt geen kennis van de inhoud van je e-mailberichten. KPN neemt evenmin kennis van de inhoud van je chatberichten. ”
    Dat doen ze dus wel.

  71. oma

    Lekker zeuren over schenden van privacy maar zelf wel van alles op internet zetten via Hyves etcetera. Sommigen zijn wel erg hypocriet.

  72. Japio

    Ik ben het niet eens dat KPN informatie aftap.
    Dit is in strijd met de Nederlands wet.

    Groet,

    Japio

  73. Julius B. Thyssen

    @oma: Ik heb al sinds 1995 een homepage waar ik van alles op publiceer, iets als Hyves heeft die mogelijkheid alleen maar toegankelijker gemaakt. Dus je poneert echt een non-argument. Bovendien heb je als gebruiker van facebook en hyves *zelf* in de hand wat je publiek maakt en wat niet, en wat je deelt met het personeel van facebook/hyves en wat niet, en je mag die gegevens naar believen verduisteren, veranderen, erover liegen en ermee doen wat JIJ wilt.

    Waar het hier om gaat is dat wij als gebruikers GEEN keuze krijgen, niets kunnen beginnen om ons ertegen te weren, en erger nog, dat het achter onze ruggen om gebeurt. Niets hypocriet aan mensen die dingen graag privé houden door er zelf de controle over te houden.

  74. OMG

    @AFCA Maluku: uiteindelijk leer je dan alleen maar de KPN medewerkers een lesje denk ik, want de hoge top is dan natuurlijk allang vertrokken met een paar (tientallen) miljoentjes gouden handdrukken in hun zak voordat het bedrijf echt gaat klappen.

  75. M

    Hey BOF,

    Kennelijk willen de gedupeerden (en ik) graag weten hoe wij aangiften doen?
    Please explain

  76. M

    @Martin: Hahahahahaha

  77. Pizza

    Kan ik hierdoor mijn contract opzeggen, zonder het uit te moeten zitten?

  78. Koen

    ik ben een veelvuldig gebruiker van gmail. google plaatst adwords naar aanleiding van de inhoud van mijn mail en mijn zoekgedrag. Moet ik nu ook aangifte doen tegen mijnheer Google????

  79. Rick

    KPN is helemaal koekoek geworden. Hoop dat t-mobile dit soort geintjes niet gaat flikken anders zeg ik mijn internet op en ga ik weer lekker old-school via Wi-fi.

  80. Maud

    Schandalig, eerst een aantrekkelijk aanbod doen en vervolgens het intrekken,onbetrouwbare maatschappij!
    Overweeg om,als ze dit doorzetten, te veranderen van maatschappij!

  81. Randy

    Wat een gejank ok KPN… Klagen jullie Gmail ook allemaal aan?

  82. Michael

    *zucht*
    @Martin: opruiing? Pardon? Waar zou BoF aan opruiing hebben gedaan? Akkoord, er is een oproep tot aangifte doen – maar gezien datgene waar het om gaat is dat geen opruiing te noemen.
    @Koen / @Randy: Heren, alhoewel Google/Gmail een discussie op zich ook waard is, werkt Gmail op een andere manier dan de DPI van KPN.
    @Blog: Ik geloof dat de mensen van externe sites ook binnen komen stromen… want het discussieniveau daalt een beetje.

  83. J.

    @Martin, aangifte wegens opruiing? Dat noemt men een een zwaktebod. Vertel eens, die KPN aandelen, zorgen ie ervoor dat jij morgen een bammetje op je bord hebt? Of zorgen die ervoor dat je wijnglas gevuld blijft, en de benzinepeil van je BMW niet daalt. Dat jij geld moet verdienen over de rug van onschulduge KPN klanten, daar zou iemand aangifte tegen moeten doen!

    ps, dit is niet bedoelt als smaad, maar is puur en alleen mijn mening en gedachtegoed.

  84. Humaan

    Een online handtekeningenactie zal zeker wel op zijn plaats zijn! Het maakt ageren stuk makkelijker.
    Hopelijk kunnen jullie daar wat aan doen.
    Het is tenslotte een democratisch recht tegen het misbruik! Waar is de overheid eigenlijk?

  85. Anoniempje

    Allen,

    Waar hebben we het nou over?

    Denk je nou echt dat een bedrijf van ALLE aansluitingen ALLE berichten (inhoud hiervan) gaat opslaan oid?

    Dit is zelfs voor een bedrijf als KPN bijna niet te doen. Te veel data die opgeslagen en geanalyseerd moet worden. 1 chatsessie van 1 gebruiker is vermoedelijk al meer dan 10MB aan data.

    Wat ze vermoedelijk doen is registreren hoe vaak een specifieke gebruiker in een bepaalde doelgroep gebruik maakt van WhatsApp. Dus onderzoeken hoeveel berichten er gemiddeld gestuurd worden om impact te bepalen wat dit betekent voor de toekomst van sms (en vermoedelijk belverkeer)

    M.a.w. komt overeen als het onderzoeken hoevaak een gemiddelde klant gebruik maakt van sms.

    Dit alles mag en zeker geen privacy geschonden oid.

    Als je alle berichten van alle gebruikers wilt opslaan heb je veel dataopslag nodig. Tevens je niets aan dergelijke gegevens.

  86. Bromsnor

    Voor de mensen die het niet snappen.
    DPI gaat wel wat verder dan kijken naar het adres. Die eerste header (adres) kan iedereen “zien” ook zonder DPI. Dus de postbode moet voor de tweede header (de aanhef) de brief openmaken. Maar hij belooft niet de hele brief te lezen nadat hij hem heeft open gemaakt. Daarna gaat hij ook nog 9 maanden bijhouden wat jij op de post doet en ontvangt van anderen. Inclusief de aanhef en mogelijk de hele brief (daar is nog niets over bekend). Vervolgens ziet hij dat jij veel pakjes met “bloemen” krijgt en verstuurt. En nu wil de postbode meer geld van jou voor pakjes met bloemen.
    .
    DAT is waar ze mee bezig zijn! Ratten!

  87. JD

    Mtv Mobile, valt dit ook onder dit alles? Het is onderdeel van Kpn..

  88. Barry

    @JD Yep, MTV mobile is ook de klos, is 100% KPN

  89. Pinoy

    Ik wil eigenlijk niks meer met kpn te maken hebben… Ik doe mee met het protest..

  90. videolaspalmas

    Meestal betalen mensen v hun ADSL of kabel breedband internet toch al 1 vast bedrag per maand voor onbeperkt (breedband) internet en die verbinding kan je optimaal met meerdere apparaten ‘delen’, waaronder nu ook met steeds meer smartphones (van jezelf of met je vrienden/familie die op bezoek zijn).Daarnaast heb je met NIEUWE smartphones de keuze om te “KIEZEN” uit Skype/Whatsapp via 3G=UMTS(bijbetalen) of via “WiFi” en die zie je op openbare lokaties (vb. McDonald/Schiphol).KPN=lost!

  91. MatthijsK

    Betoog van Ronald Prins (Fox IT): “DPI, KPN: Ik wil een Chileens internet”:
    https://docs.google.com/document/pub?id=1UDXr-_acocHUO0o-6PKRNlDgDt0Z7H55RqaovUCrVhs

    Ter volledigheid moet opgemerkt dat Fox IT zèlf DPI-technologie levert voor tapdoeleinden(*). Gelieve dus kritisch te lezen — maar niet met onnodig wantrouwen.

    Ik citeer de laatste paragraag van zijn betoog:

    “Dus, Bits of Freedom en andere aangifte oproepers: Trek de discussie naar het goede onderwerp en ga er geen strafrechtelijke discussie van maken. Deze discussie gaat niet over privacy maar over netneutraliteit. Dat moet je niet met KPN regelen maar met de overheid. Laten we dit keer wel eens een voorbeeld aan Chili nemen. Die hebben het als enige netjes geregeld in de wet!”

    IMHO gaat de KPN-kwestie VOORAL om netneutraliteit maar OOK over privacy. Als netneutraliteit de wettelijke norm wordt dan zullen netneutrale providers van nature op zoek gaan naar andere differentieer-/verdienmodellen. En dan nu de vraag: hoe helpt strafrecht in de KPN-kwestie onze privacybelangen? Heeft jurisprudentie in DEZE kwestie bijvoorbeeld preventieve werking die bijvoorbeeld Nederlandse varianten van de Phorm(**)-controverses kan voorkomen?

    (*) http://www.foxreplay.eu/
    (**) http://en.wikipedia.org/wiki/Phorm#Internet_service_providers

  92. Eric-Jan H te A

    Overstappen van KPN heeft natuurlijk helemaal geen zin. Weet jij wie de provider is van degene met wie je aan de andere kant van de ether contact hebt. Verder is het zo dat veel providers van de infra van KPN gebruik maken.

    Daarnaast vraag ik mij af of dit verhaal wel alleen opgaat voor het mobiele verkeer. Waarom zou KPN dit niet ook inzetten voor het vaste verkeer van haar eigen klanten en van de klanten van andere providers die voor het overgrote deel over het KPN net gaan.

    Hier past maar één actie dat is een inval door justitie bij KPN, waarbij alle relevante informatie in beslag wordt genomen. In je ééntje of groepje begin je niets tegen zo’n reus op de Nederlandse telecommarkt.

    De bijdrage van Ronald Prins van Fox-IT zou ik met een zekere argwaan bekijken. Zijn bedrijf was ook betrokken bij de nogal afwijkende, en in mijn ogen laakbare, aanpak van het Bredolab netwerk een tijdje terug. Na de eerste lastige vragen van mijn kant werd de discussie van hun kant afgebroken. In diverse artikelen heeft Ronald Prins getracht de opgestoken storm over die aanpak, net zo als dit KPN-verhaal, te bagatelliseren. Fox-IT is een bedrijf dat door zijn redelijk dominante positie hoogstwaarschijnlijk ook wel opdrachten voor KPN uitvoert. En wiens brood men eet diens woord men spreekt. Misschien hebben ze zelfs wel meegebouwd aan het DPI-verhaal bij KPN. Bijvoorbeeld dmv de inzet van FoxReplay https://www.fox-it.com/nl/fox-it-oplossingen/foxreplay-analyst.

    Gezien de betrokkenheid van Fox-IT bij justitiële onderzoeken is misschien wel de inzet van de rijksrecherche gewenst.

  93. Floris

    Op de site van KPN:

    “Reactie Raad van Bestuur KPN:

    ..- We analyseren dataverkeer om in te spelen op toekomstige ontwikkelingen en om onze netwerken up-to-date te houden, maar we kijken nooit op individueel niveau naar gegevens.”

    Dit zou betekenen dat ze dus geen extra kosten kunnen gaan rekenen als je toepassingen als voIP/whatsapp gebruikt omdat zeggen je niet individueel te bekijken.

  94. Fokke Zijlstra

    De vriendelijke agente kijkt me glazig aan. ‘De KPN luistert u af mevrouw?’

    http://www.advocem.nl/component/content/article/7-uw-digitale-burgerrechten-nieuwsbulletin-kpn.html

  95. MatthijsK

    @Floris: die reactie van KPN heeft volgens mij betrekking op (betwiste) verkennende activiteiten, niet op operationele activiteiten?

  96. Eric-Jan H te A

    Ok KPN kijkt niet naar de inhoud van het berichtenverkeer, maar kan zonder dat kennelijk wel bepalen met welke applicatie iets over het net is verstuurd. KPN is helderziende. Zij kan zonder de brief te openen zien dat de brief met groene inkt is geschreven en niet met blauwe. Erg knap, maar ongeloofwaardig op zijn minst.

    Ze denken toch niet dat we achterlijk zijn.

    En bovendien heeft KPN niets dan maar ook niets te maken met welke kleur pen ik schrijf of welke apps ik gebruik. Het enige wat KPN volgens mij mag doen met mijn datapakketjes is kijken wat het adres en de afzender is. Met protocol en poorten heeft KPN al niets te maken. Laat staan met onderzoek naar míjn gebruik van programmatuur op míjn apparaten.

    Overheden zullen trouwens ook blij zijn met de KPN. Het enige wat KPN met dit soort stupide acties bereikt is dat meer en meer internetverkeer van VPN-achtige versleuteling voorzien gaat worden. Weg mogelijkheid voor de politie om legaal af te luisteren.

    De enige analyse die KPN kan en mag uitvoeren is de hoeveelheid data versus de hoeveelheid spraak en dan concluderen: “Help daar gaat mijn eindejaarsbonus, omdat ik zo achterlijk ben geweest om data veel te goedkoop in de markt te zetten en de ontwikkelingen totaal verkeerd in te schatten”.

  97. Henk-J

    Dit soort BB praktijken gaan volgens mij via de overheid.
    Wikileaks zou hier eens polshoogte moeten nemen

  98. Jan van Galen

    Ik heb intussen begrepen dat ook de andere grote telecom providers gebruik maken van onacceptabele methodes om uit te vinden welke apps op je mobiel draaien. Ik heb intussen een klacht gestuurd naar Vodafone met het verzoek hier onmiddellijk mee op te houden en te melden wanneer zij dat gaan doen. Bij gebrek aan antwoord heb ik aangegeven aangifte te gaan doen, want dit is ongelofelijk.

    Ik geloof dat ik maar eens wat meer ga doen bij Bits of Freedom, het is absoluut nodig!

  99. Conjo

    Mensen, mensen, mensen… Wat een hoop emotie zeg, niet te filmen!

    De een maakt het nog mooier dan de ander!

    @ Eric-Jan H te A: Jouw voorbeeld is opzich leuk bedacht, maar klopt voor geen kant: Elke applicatie heeft een eigen ‘ adrescode’ . Op basis van deze code is dus te bepalen hoeveel data een klant (van bijvoorbeeld KPN) gebruikt voor deze applicatie. Hiervoor hoeft de provider echt niet jouw data-pakketje te openen en te ‘lezen’ hoor. Je denkt toch zeker niet dat providers mensen in dienst hebben die van elke klant bekijken wat ze wanneer aan wie sturen?

    Misschien hier nog een fact die veel mensen doet schrikken die zo op hun privacy zijn: Wisten jullie dat je werkgever jouw mail inhoudelijk kan bekijken (ook al wis je je ‘send item’ gelijk na verzenden), jouw surfgedrag (meestal) inzichtelijk heeft en exact kan zien wie je wanneer met je (bedrijfs)mobiel hebt gebeld/gesmst?

    Wake the fuck up mensen, het is 2011 hoor!!

  100. John

    Er zijn mensen die menen dat KPN louter is opgericht om geld te verdienen. Doch het gebruik van hi-tech tele-communicatie is vooreerst bedacht en ontworpen zodat mensen op betrouwbare wijze snel met elkaar kunnen communiceren. Daarvan misbruik maken omwille van geldelijk gewin treft het gezamenlijke vertrouwen van de gebruikers en hun naasten en is dan ook uitermate onverantwoordelijk. “The tigers of wrath are wiser than the horses of instruction”. (William Blake. 1757-1827).

  101. A3B

    Als KPN de DPI apparatuur op de juiste plek gaat gebruiken, kunnen ze toch ook de informatie van de “concurentie” bekijken…… T-mobile maakt ook gebruik van het KPN netwerk.

  102. Conjo

    @A3B: T-Mobile maakt gebruik van het KPN netwerk? Hoe bedoel je dat?

  103. Janette

    KPN registreert alleen hoeveel gesprekken je voert en hoeveel SMS-berichten je verstuurd. Ze kijken hierbij niet naar inhoudelijke informatie. Zo ook met het data verkeer. KPN weten hoe vaak en hoeveel jij gebruik maakt van het internet zodat ze bundels op maat aan kunnen gaan bieden. Ik dteresseenk niet dat ze intresse hebben in de inhoud van je dataverkeer en chatberichten. Ben je het er niet mee eens, zeg dan bij KPN op. Maar ik voorspel dat in de toekomst elke provider zo gaat werken.

  104. pvdende

    een nieuwe naam voor kpn FBI

  105. Herman

    LOL ga naar een provider die dit niet gebruikt! Sukkel die zijn er niet, anoniem surfen bestaat niet!

  106. Gandalf

    Wordt deze zaak niet erg opgeblazen? Ik zie de vergelijking toen KPN als PTT nog pakjes, brieven en ansichtkaarten verwerkte, de KPN ook het aantal afzonderlijke pakjes, brieven en ansichtkaarten telde en daarop hun portokosten baseerde. Wanneer ik een e-mail verstuur, zeker naar bedrijven, wordt deze gescand door een virusscanner; neemt dan iemand bewust kennis van de inhoud. Al de mensen die twitteren etc. geven bewust nog meer informatie overzich zelf weg dan naar mijn idee met DPI kan plaats vinden.
    Ik vind wel dat de providers duidelijk moeten aangeven welke bewerkingen zij doen op dataverkeer zodat de consument vooraf hier mee akkoord kan gaan.

  107. Maurits

    @gandalf: Je hebt de omvang van het probleem blijkbaar niet begrepen. Als je het vergelijkt met brieven of ansichtkaarten, is de analogie dat de PTT je brieven leest om te kijken of er iets in staat waarvoor ze meer porto kunnen rekenen. Bijvoorbeeld een schriftelijke bevestiging van een zakelijke deal.

    Het gaat dus helemaal niet over het ‘dingen van jezelf weggeven’, al vind ik nog steeds dat dat aan iedere gebruiker zelf moet zijn (ik weet wel wat ik op Twitter zet en wat niet), maar over het walgelijke feit dat KPN extra geld wil verdienen aan data die voor de klant lucratiever is, terwijl ze daar GEEN ENKEL recht op hebben. En dat gebrek aan recht blijkt juist uit het feit dat er DPI (**DEEP** packet inspection) nodig is om het uit te zoeken. Je kunt op geen enkele manier hard maken dat 100mb aan skype data meer kosten voor de provider oplevert dan 100mb aan webpagina-data, als je de data uit moet lezen om het verschil te zien.

    DAT is het probleem. Even focussen allemaal 🙂

  108. Mika

    Hey BOF,
    Pak je dan ook nog even het rekeningrijden en al die camera’s op de openbare wegen aan. Op die weg wordt ik in de gaten gehouden en geregistreerd terwijl ik dat niet wil en ook niet extra wil gaan betalen.
    Oh, dat er een onderzoekje komt is alleen maar goed, indien bij alle providers. Alleen maar KPN bashen omdat ze hier wat openheid hebben gegeven is bewust iemands imago schade toebrengen.
    Als je je wat verder verdiept dan zal je er ook achter komen dat medewerkers van KPN compliancy testen verplicht moeten doen en succesvol halen om alleen maar aan te geven dat ze de wet en overige regelgeving snappen en in achtnemen.
    Daarnaast is het hun netwerk en hun voorwaarden. Vrijheid op internet ofzo, pak dan ook BREIN nog even want die denken nogsteeds dat downlaoden compleet verboden is.

  109. Hallo

    Mensen pas op met KPN, die doen waar ze zin in hebben.
    Ze zien meer hun klanten aan als producten dan de diensten die ze leveren.
    Het is de goede oude KPN niet meer.
    De Contact Center van KPN heeft geen fatsoenlijke klacht afdeling die je klachten afhandelt.
    Pas op met wat je afneemt van KPN, het is al een en al slecht met de service en diensten.
    Ook de interne communicatie binnen KPN is een en al met een woord rotzooi.

  110. R.

    Best grapig heeft er iemand van jullie wel eens de voorwaardes gelezen waneer je een Abbo afsluit …. Het komt in de media en KPN geeft het openhartig toe logies altijd de kleine lettertjes lezen en ook de gene die als voorwaarde staan maar niet meegezonden .. Er is een filmpje van een comédiant die dit verteld en hoe wij als consument reageren op de voorwaardes …. OKE doe maar ! Maar in het tijdperk waar veel bedrijven hier op inspelen is het niet meer een halfje brood kopen bij de bakker .. Maar eerst de voorwaarde lezen voor de koop.

  111. Anoniempje

    ALS JE WIL OPZEGGEN BIJ KPN KAN JE BETER VANAF NU JE GMAIL NIET MEER GEBRUIKEN. WAT DENK JE DAT GOOGLE ALLEMAAL DOET?

  112. Jan

    Lees vooral ook het commentaar van Arjan Dasselaar over deze kwestie op http://www.nu.nl/column-zaterdag/2514846/kpn-bedrijf-van-iraanse-allure.html
    En zie daarmee ook waarom onze premier het aan z’n r**t zal roesten.
    Duidelijker kan ik het niet uitleggen.

  113. Marcje

    Kutkpn is het ook.. Hoe gaan ze dat dan doen op de xDsl verbindingen? Ook monitoren en owee als je Skype gebruikt.. Krijg je dan ook een na-heffing? Ik betaal voor internet? Of toch voor een verbindig en daarnaast diensten? Ik zie nu ook een gat in de markt voor (secure/encrypted)VPN-tunnel verbindingen op mobiel. Hoe gaan ze dat aanpakken? Ik leg dan constant een verbinding naar 1 locatie en van daaruit pas het wereldwijdeweb op.. Aangifte gaat zeker gedaan worden… Hufter .. Bahhh…

  114. Anoniem

    Conjo 14 May / 07:54 am

    Beste Conjo: Je slaat de plank helemaal mis. Aan een adres kun je niet zien wat er in het pakket zit. Je kunt wel zien dar er contact is met bv een server van Skype, maar je kunt niet zien wat de aard van de inhoud is. Daarvoor moet je verder kijken. Bijvoorbeeld naar welke poorten er gebruikt worden of naar een identificerende code aan het begin van de data. Bijvoorbeeld de letters PK voor een zip-bestand. Dat laatste wil ik niet, maar dat eerste ook niet. Want zoals ik al zei:

    ik wil niet dat wie dan ook iets weet van MIJN gebruik van MIJN applicaties op MIJN apparatuur.

    Wat betreft E-mailcontrole door de werkgever gelden de volgende regels
    – bewaren mag altijd, omdat dit voor de bedrijfsvoering noodzakelijk kan zijn. Bewijs bij zakelijke geschillen of illegale handelingen bijvoorbeeld.
    – omtrent inzien door de werkgever moeten er afspraken gemaakt worden met een werknemersvertegenwoordiging.
    – deze afspraken moeten duidelijk naar de werknemers gecommuniceerd worden.
    – normaal wordt binnen deze afspraken geen ongelimiteerde toegang toegestaan.

    Wat betreft voorwaarden waarmee je akkoord zou zijn gegaan. Als deze voorwaarde in tegenspraak zijn met de wet en de wet niet expliciet vermeldt dat daarvan afgeweken kan worden, dan zijn deze voorwaarden nietig. En ik dacht niet alleen de passage die nietig zou zijn, maar de gehele voorwaarden.

  115. Eric-Jan H te A

    Anonymous was ik dus

  116. DD te HtH

    Dit gaat veel verder dan wat er in Oost Duitsland gebeurde. Daar luisterde men de telefoon af ook als die niet werd gebruikt.
    Doei.

  117. Anoniem

    Ik zit met mijn normale internet bij Tele 2 dat loopt via het netwerk van KPN word op mijn internet verbinding ook DPI toegepast?

  118. Daniel

    Anonymous was ik ook:P

  119. Mos

    Afluisteren van data met DPI, maar KPN luisterde al sinds PTT Telecom (KPN) bestaat klanten af, wat dacht je van KPN monteurs die gewoon op een las in de centrale hele telefoon gesprekken konden meeluisteren? Daar hoor ik niemand over spreken, dat is toch precies hetzelfde? Alleen met goedkeuring van de rechter mag een politie apparaat afluisteren in het belang voor de veiligheid anders NIET! Dit geld ook voor data!

  120. Bert

    Is hier een update van? Ik meen dat de inspectie uitgevoerd in opdracht van de minister aangaf dat DPI geen inbreuk is. DPI is trouwens geimplementeerd op de SGSN layer 4-7 dus dat werkt alleen voor mobiel dataverkeer, vaste ADSL zal nog geen DPI op zitten.

    Heb je thuis een router/adsl modem? Zit daar ook zoiets op als intrusion detection? Welkom, dat is ook hetzelfde.

  121. 88 dell center

    dpi we schietten jullie kapot en we neuken jullie in je holl fock you oll

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.