Telegraaf wint kort geding aftappen journalisten

OV-chipkaart van start zonder duidelijkheid over privacy

Donnerabilia

Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft besloten dat de OV-chipkaart landelijk ingevoerd kan worden. De uitrol moet medio 2008 zijn voltooid. Het besluit is genomen nadat de minister extra geld voor de invoering beschikbaar heeft gesteld. Bovendien is een proef in de Rotterdamse metro positief verlopen.

Opmerkelijk is dat de minister haar definitieve besluit heeft genomen zonder dat belangrijke vraagstukken rond de privacy zijn opgelost. Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) heeft de NS en andere openbaar vervoerbedrijven in februari gewaarschuwd dat de opslag en het gebruik van reisgegevens van houders van de OV-chipkaart in een aantal gevallen niet rechtmatig zijn. Het CBP stelde onder meer dat de vervoerbedrijven de reisgegevens alleen voor direct marketing mogen gebruiken wanneer de reiziger daarmee instemt. “Uitgangspunt moet zijn dat men van het openbaar vervoer gebruik maakt zonder dat daarbij persoonsgegevens worden geregistreerd”, aldus het CBP in de paper ‘Privacy en de ov-chipkaart, de visie van het College bescherming persoonsgegevens’ uit februari. De NS wees het oordeel van het CBP onmiddellijk af. Volgens de NS was een opt-out mogelijkheid voor direct marketing voldoende.

Het besluit van Peijs om de OV-chipkaart nu landelijk in te voeren is in een brief aan de Tweede Kamer bekend gemaakt. Bij de brief zit een bijlage met de titel ‘privacy’. Daaruit blijkt dat Peijs probeert te bemiddelen tussen de NS en het CBP. “Sinds maart zijn door mijn ministerie gesprekken gevoerd met de NS en het CBP. Deze gesprekken zijn gescheiden verlopen omdat er na 2 jaar overleg tussen partijen op korte termijn geen uitzicht was op onderlinge vooruitgang op deelonderwerpen”, aldus Peijs in de bijlage. Peijs hoopt dat het overleg in het najaar tot resultaat zal leiden. “Gezien de mij nu bekende waarborgen en maatregelen die de NS nastreven, krijg ik steeds meer de overtuiging dat men op de goede weg is.” De bijlage gaat vooral in op de kwestie van doelbinding: “Een belangrijke privacyvraag blijft het aantonen door vervoerders van de noodzaak en grondslag voor het toekomstige gebruik van bepaalde elektronische reisgegevens van klanten voor marktdoeleinden.” Opmerkelijk genoeg laat de minister het heikele punt van opt-out versus opt-in onbesproken.

Dit artikel is automatisch geconverteerd uit het oude archief van nieuwsbrieven van Bits of Freedom.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.