• Menu

0 recente resultaten

Bedrijfsleven verdeeld over spam

De stemming in de Tweede Kamer over het wetsvoorstel Elektronische Handel werd vorige week op het laatste moment opnieuw uitgesteld. Minister Donner stuurde een brief aan de Kamer met een aantal kritische opmerkingen over het amendement van Martijn van Dam (PvdA) om spammen strafbaar te stellen. Volgens de minister wordt door de strafbaarstelling “de strafrechtelijke keten immers belast met de handhaving van normen, die primair een aangelegenheid van de daarbij betrokken marktpartijen behoort te zijn (…)”. Handhaving moet gewoon bestuurlijk zijn (met boetes) en bij de OPTA blijven, zoals beoogd in de (nieuwe) Telecommunicatiewet. Verder keurt de minister het plan af van Van Dam om ook zakelijke e-mail adressen te beschermen; in plaats van de algemene term ‘ontvanger’ wil Donner liever het woord ‘consument’ zien.

Donner is daarin overtuigd door een brief van de werkgeversorganisatie VNO-NCW aan de Tweede Kamer. De werkgevers zijn tegen een opt-in regeling voor zakelijke e-mail adressen: “Ondernemingen blijven echter wel degelijk ook graag ongevraagde elektronische post ontvangen van hun collega-ondernemers”. VNO-NCW lijkt niet helemaal te weten hoe spammers te werk gaan want ICT-beleidsmedewerker Paul de Graaf meldt in Webwereld: “Als je werknemers geen goksites laat bezoeken, krijgen ze ook geen e-mail uit die hoek.” Een aantal ondernemers heeft boos gereageerd op deze stellingname en roept collega ondernemers op om spam door te sturen aan VNO-NCW.

Ondertussen zijn pogingen van het bedrijfsleven om een gezamenlijke code voor e-mail marketing af te spreken mislukt. Het overleg tussen thuiswinkel.org, de DDMA (de brancheorganisatie voor direct marketeers) en EMMA-nl (de e-mail marketeers) is uiteengevallen nadat de DDMA is opgestapt. De DDMA vindt dat direct marketeers hun e-mailbestand moeten kunnen verhuren aan derden. In een e-mail aan haar leden schrijft de branche organisatie dat het “volstrekt niet acceptabel [is] om in zelfregulering een regel te accepteren waarbij het verstrekken van e-mail adressen aan derden aan banden wordt gelegd”. De andere deelnemers aan het overleg zijn het daar niet mee eens. Verhuur aan derden gaat in tegen het principe van de opt-in waarbij de consument akkoord gaat met het ontvangen van berichten van een specifieke verzender. Bij het gebruik van e-mail bestanden van derden ontstaat een generieke opt-in waarbij de consument akkoord gaat met toezending door een ongespecificeerde groep verzenders. De DDMA wil nu een eigen gedragscode gaan opstellen. Met het verder fragmenteren van de direct marketing branche lijkt het pleidooi voor zelfregulering door het bedrijfsleven steeds minder valide.

Naar verwachting stemt de Kamer volgende week zowel over het wetsvoorstel Elektronische Handel als over de herziening van de Telecommunicatiewet. Op 31 oktober treedt de Europese richtlijn voor privacy in de telecomsector (2002/58/EG) in werking en is spamming formeel verboden in alle EU lidstaten.

Dit artikel is automatisch geconverteerd uit het oude archief van nieuwsbrieven van Bits of Freedom.

Help mee en support ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Ik geef graag per maand

Ik geef graag een eenmalig bedrag