bits of freedom logo zwart

Dossier > online platformen

Hoi platform people!

Er is weer een maand voorbij, dus ik stuur jullie een nieuwe nieuwsbrief over platformen en Big Tech. Mijn eerste maand zonder TikTok! De vrijheid sinds ik ben gestopt is fijn en Instagram Reels zijn voor mij een stuk minder verslavend. Dus ik heb veel tijd over, bijvoorbeeld om deze nieuwsbrief te schrijven.

De situatie in en rondom Gaza in de afgelopen weken is mij niet ontgaan, ik zette een aantal artikelen over de situatie op online platformen voor je op een rijtje. Daarnaast willen veel sociale media dat we gaan betalen voor onze privacy, die zou volgens mij gewoon gratis moeten zijn! En komende maand staat natuurlijk in het teken van de verkiezingen, die volgens mij in gevaar zijn door op tracking gebaseerde advertenties en sensatiebeluste algoritmen.

Democratie in gevaar

Het is (bijna) verkiezingstijd en ik maak me zorgen om onze democratie. Politieke partijen maken namelijk massaal gebruik van gerichte politieke advertenties op sociale media en Big Tech gebruiken algoritmen die heftige content pusht. Daardoor kunnen mensen straks een minder geïnformeerde keuze maken in het stemhokje.

De advertenties die politieke partijen gebruiken zijn advertenties die gericht zijn op een bepaalde specifieke doelgroep. Daarmee weten ze eigenlijk precies welke boodschap ze aan wie moeten geven, en kunnen kiezers dus worden gemanipuleerd. Wij zijn tegen zulke op tracking gebaseerde advertenties, zeker als het politieke partijen zijn, want dan komt de democratie in gevaar. We keken in de ad libraries van Meta en Google, en wat blijkt: GroenLinks gaf dit jaar al 157.000 euro uit aan advertenties op Google! Vele partijen maken zich hier schuldig aan, dus we schreven er een persbericht over. Dat persbericht koppelden we ook aan onze nieuwe campagne: i ♥ technologie ✱ maar alleen onder mijn voorwaarden. Onderaan deze nieuwsbrief lees je daar meer over en vragen we om je hulp!

In onze podcast
had ik het trouwens ook over politieke advertenties in aanloop naar de verkiezingen. Luister die vooral nog even, het is een leuke aflevering geworden.

Algoritmen van Big Tech kunnen ertoe leiden dat vooral de heftigste politieke berichten viraal gaan. Hierdoor krijgen we een extremere versie van de werkelijkheid te zien. Daarom raad ik alle politieke partijen (en eigenlijk ook alle organisaties in het algemeen) aan om altijd te linken naar hun eigen website. Daarover schreef ik dan weer een artikel op ónze eigen website.


Over sociale media en de verkiezingen sprak ik ook met het Parool, zeker het lezen waard!

Overzicht sociale media Palestina Israël

Afgelopen weken stonden in het teken van de vreselijke gebeurtenissen in en rondom Gaza. Jullie zullen vast gemerkt hebben dat dit veel los maakt op sociale media en dat Big Tech bedrijven hierover ook een vinger in de pap hebben. Bij deze een overzicht van de nieuwsberichten over de situatie voor zover dat raakt aan Big Tech en online platformen.

Trouw schreef over de censuur van Palestijnse account op Meta platformen, waar deze accounts vaak te maken krijgen met shadowbanning. Ook Volkskrant schreef over shadowbans. Daarin wordt onder andere model Bella Hadid aangehaald: ‘Als ik over Palestina post, word ik meteen geshadowbanned en zien bijna een miljoen minder mensen mijn story’s en berichten.’ En ook Al Jazeera schrijft over de shadowbans. TechCrunch schreef over de toenemende misinformatie op X, waardoor journalisten afwijken naar andere platformen. TheVerge heeft een blog die telkens geüpdatet wordt over hoe sociale media omgaan met de situatie. Hierin staat bijvoorbeeld dat Instagram kort het woord 'terrorist' in Palestina-gerelateerde bio's plaatste.

In Brussel zitten ze er ook bovenop. Eurocommissaris Breton waarschuwt voor de Digital Services Act (DSA) in deze context, bijvoorbeeld in deze brief van de Europese Commissie. Zie ook dit artikel van theVerge over de hoe de Europese Commissie aan TikTok, Meta en X heeft gevraagd om informatie over de illegale content en desinformatie. Breton interpreteert de DSA verkeerd, daar schrijf AccesNow een brief over die wij ondertekenden. TikTok claimt al actie te hebben ondernomen tegen nepnieuws na oproepen vanuit Brussel, schrijft nu.nl.

Betalen voor privacy

Platformen Meta (Instagram en Facebook)), Tiktok én Twitter ondernemen stappen om tegen betaling gebruik te maken voor een versie van hun platform zonder advertenties, zie Facebook zelf, TechCrunch en Volkskrant. Dat betekent dat wanneer je een bepaald bedrag per maand (tussen de vijf en twintig euro) moet betalen om te kunnen Instagrammen zonder (op tracking gebaseerde) advertenties. Advertenties die, omdat ze op tracking gebaseerd zijn, een enorme klap zijn voor onze privacy. Met andere woorden: voor een tientje per maand koop je jouw recht op privacy terug. Een recht dat eigenlijk gratis zou moeten zijn, aangezien het een UNIVERSEEL MENSENRECHT is! Ik vind het schandalig dat we zouden moeten betalen om onze privacy te beschermen. EDRi schreef hier een stuk over, dat lees je hier, en ook op TechCrunch kun je meer lezen over het betalen voor privacy.

Mijn ideale situatie zou zijn dat op tracking gebaseerde advertenties verboden worden. Dan blijven er natuurlijk nog andere advertenties, zoals contextuele advertenties, over. Die zijn minder tot niet schadelijk voor onze privacy :). Zo kunnen die platformen ook nog geld verdienen, zonder dat ze ons 24/7 monitoren. En dan kunnen ze een betaalde versie aanbieden die überhaupt geen reclames heeft. Dan blijft de privacy voor betaler en niet-betaler gewoon gewaarborgd, zoals dat hoort bij een universeel mensenrecht.

En verder:

  • Tinder komt met een nieuwe functie waarbij vrienden en familie matches kunnen aandragen. Toen ik dit deelde met collega's waren ze iets te enthousiast over het aandragen voor matches voor mij. Help!
  • Een mooi artikel in Volkskrant over verslaving aan apps en hoe Europarlementariër van Sparrentak daar een einde aan wil maken. Een voorproefje: 'YouTube, Instagram of TikTok starten immers gelijk na afloop het volgende filmpje of doen dat tijdens het scrollen. Niemand hoeft meer op de play-knop te drukken omdat bij het ontwerp alles in het teken staat van het wegnemen van frictie.'
  • Tientallen Amerikaanse staten klagen Meta aan om psychische schade bij jongeren, schrijft NOS. "Meta gebruikt ongekende technologieën om kinderen en tieners te verleiden, erbij te betrekken en uiteindelijk te verstrikken" staat in de aanklacht.
  • Stichting Toekomstbeeld der Techniek lanceerde vorige week de Technologie Kieswijzer voor de verkiezingen van november, waar de standpunten op technologie van partijen in kaart zijn gebracht. Handig hulpje voor zwevende kiezers. Vergeet alleen niet het gehele partijprogramma van de partijen voor een volledig beeld!

i ♥ technologie ✱ maar alleen onder mijn voorwaarden

De impact van technologie op de samenleving is enorm. Nieuwe technologie gaat dan ook altijd gepaard met keuzes over wat voor een samenleving we willen, daar lees je ook in deze nieuwsbrief geregeld over. Hoeveel we ook houden van de zonnige kant van tech, we moeten de schaduwzijde niet uit het oog verliezen. Precies dáár gaat onze nieuwe campagne over. We love technologie, maar alleen onder onze voorwaarden. Bescherm wat je liefhebt. Help je mee onze campagne bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht te brengen? Kom in actie!

En dan nog even dit: Wanneer je je inzet voor de privacy van mensen, ligt het voor de hand dat je als stichting ook zo min mogelijk informatie over je donateurs verzamelt. Daarom weten we niet weten of jullie, platform people, ons werk al financieel ondersteunen. Mocht dat nog niet zo zijn, zou je dat dan willen overwegen? Alvast bedankt, namens het hele team!

Stuur mij door!

Ken je mensen die zich zouden moeten abonneren op deze nieuwsbrief? Stuur deze nieuwsbrief door of deel deze link via waar mensen zich kunnen abonneren. Dan kunnen ze aan het eind van elke maand een nieuwe (gratis!) nieuwsbrief over online platformen verwachten. Thanks :)!
Bedankt voor het lezen!
Lotje en de rest van het Bits of Freedom-team

Word supporter van internetvrijheid!

Ons werk is afhankelijk van een sterke en grote achterban. Je kunt je op meerdere manieren aansluiten:
Bits of Fredeedom logo zwart