Foto: Klaas Vermaas
De week van Confucius, cyberverzekeringen en Sans Forgetica

Gebrek aan regie kan Van Veldhoven Big Brother Award Expertprijs opleveren

Genomineerd voor de Big Brother Awards Expertprijs 2018: Kenter Jeugdhulp
DOSSIER: Big Brother Awards

Op 22 januari wordt de Big Brother Awards Expertprijs uitgereikt aan een van de grofste privacyschenders van Nederland. Een panel van deskundigen heeft zes kandidaten geselecteerd. Eén van de kanshebbers is staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven. Met haar passiviteit levert ze de reiziger over aan de chaos, zo is het oordeel van het expertpanel, waardoor ook de privacy in het geding komt.

Laksheid op alle fronten

De bewindsvrouw neemt geen regie in de ontwikkeling om reizen voortaan van deur tot deur te organiseren: het project Mobility as a Service'Mobility as a Service' (MaaS). Ze laat na de NS en andere openbaar vervoerders te verplichten hun data open te stellen voor andere app-makers. Ze doet niets tegen het ontstaan van platform-monopolie als Google en Über. Ze zorgt niet dat vervoersmaatschappijen op één manier hun gegevens uitwisselen. Door haar laksheid op al deze fronten komt ook de privacy van de reiziger in het geding: het gebruik van verzamelde reisgegevens wordt onvoldoende beperkt.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven. Foto: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven. Foto: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Frustrerende onwil

Er zijn binnen het project veel partijen die apps willen aanbieden voor specifieke doelgroepen of regio’s om reizigers te helpen van deur tot deur hun reis te plannen, te boeken en te betalen. Vervoersbedrijven willen data echter niet delen, terwijl dit in specifieke gevallen in het belang van de reiziger zou kunnen zijn. Automobilisten moeten geholpen worden een veel groter deel van hun reis met openbaar vervoer en/of fiets te maken. Ook dit wordt door de onwil gefrustreerd.

En het belang van de reiziger?

Reizigers zijn het slachtoffer van het uitblijven van overheidssturing: aan de ene kant omdat er teveel ruimte wordt geboden voor aantasting van de privacy, terwijl er aan de andere kant te weinig wordt gedaan tegen datamonopolievorming. Als openbaar vervoersbedrijven zelf kunnen bepalen wat ze wel en niet met de data over ons gedrag kunnen doen, is de kans klein dat het belang van de reiziger voorop wordt gesteld.

Regie

De Rijksoverheid moet de regierol pakken en waar nodig wetten en regels maken. De prijs moet vooral een aanmoediging zijn voor de staatssecretaris van Infrastructuur om deze regie te nemen.

Andere genomineerden

Eerder werd Van Veldhovens collega Wopke Hoekstra (Financiën) genomineerd door het panel van expertsDeze experts kiezen de grootste privacyschender in hun domein omdat hij zijn Belastingdienst vertrouwelijke gegevens over het inkomen van burgers laat delen met verhuurders. Haar collega Hugo de Jonge (VWS) maakt kans op de onderscheiding omdat hij het medisch beroepsgeheim bedreigt. Kenter Jeugdhulp is voorgedragen omdat door ondermaatse beveiliging van hun website PratenOnline gegevens van kwetsbare jongeren in handen van kwaadwillende hackers kwam. De laatste nominatie wordt volgende week bekendgemaakt.

De uitreiking van de prijs vindt plaats op 22 januari in De Rode HoedHet programma van de Big Brother Awards in Amsterdam.

  1. Peter

    Waarom zoveel nadruk in het artikel op het beschikbaar stellen van data aan andere bedrijven (“data open te stellen voor andere app-makers” / “Er zijn binnen het project veel partijen die apps willen aanbieden”)?

    Met hetzelfde argument worden (straks) financiele bankgegevens ook beschikbaar gesteld aan derden (ook als je geen toestemming hebt gegeven worden jouw gegevens ‘meeverkocht’) en is op basis hiervan PSD2 wetgeving gemaakt. Echter, pas nu komt men erachter dat dit misschien toch niet zo’n slimme zet is geweest omdat deze gegevens bijna altijd bij de grote (US) data monopolisten terechtkomen.

    • Hans de Zwart

      Dank voor je reactie. De nominatie is vanwege het gebrek aan regie (en dus strategie) op het gebruik van data in de context van (openbaar) vervoer van deur tot deur. Er is natuurlijk heel veel data over vervoer waarin geen gevoelige (persoons)gegevens in zitten. Denk bijvoorbeeld aan waar een bepaalde bus op dit moment is, of wat de kosten zijn van een ritje met een taxi van punt A naar B. Je wilt dat die data beschikbaar wordt voor reizigers. Tegelijkertijd wil je niet dat de data van reizigers zomaar in handen valt van Google of Uber. Dus Van Veldhoven dwingt vervoerders aan de ene kant onvoldoende om open te zijn, en dwingt vervoerders aan de andere kant onvoldoende om persoonsgegevens te beschermen. Wie is daarvan de dupe? De reiziger.

Laat een reactie achter op Peter Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.