Bezwaar als burger
Met de standaardprofielen komen onze autonomie en onze privacy al onder druk te staan. De afstand tussen marketeers en de consument neemt toe. Mensen worden daarbij gereduceerd tot conversiecijfers, waarna de noodzaak van ethisch handelen wellicht wat minder wordt gevoeld door de marketeer. Als het onethisch handelen überhaupt wordt opgemerkt, want door algoritmen is er een kans dat er onbedoeld tussen klanten gediscrimineerd wordt. Daarbij gaat de slimme deal die de ene consument maakt, waarschijnlijk ten koste van een andere in potentie zwakkere consument. Solidariteit komt daarmee op het spel te staan.
Persuasion profiling lijkt nog veel kwalijker dan de standaardprofielen. Omdat jouw onbewuste voorkeuren worden geprofileerd kan het profiel meer over je zeggen dan jij over jezelf weet. Bovendien is het gebruik minder zichtbaar. Bij het zien van een bekende schoen zijn we op ons hoede, maar een terugkerend type verkoopargument wordt minder snel herkend.
Daarbij zijn deze profielen ook nog eens doelonafhankelijk en kunnen dus ook buiten het consumentendomein ingezet worden. De stap van een persuasion profile dat schoenen verkoopt tot een profiel dat gebruikt wordt om jouw keuze voor de Tweede Kamerverkiezingen te beïnvloeden lijkt niet heel grootEr zijn sowieso veel overeenkomsten tussen politiek en marketing: Hilary vs Trump = Pepsi vs Coke. Laat een verkoopstijging van 15 tot 20 procent zich vertalen naar een zetelwinst van 15 tot 20 procent? Natuurlijk zitten hier nog een aantal stappen tussen. In elk geval is het beter om die discussie te voeren voordat we ons profiel uit handen geven aan onbekende bedrijven of aan politici en hun spindoctors.
harriet
Maar, wat nu als je actief probeert profiling als geschetst, probeert tegen te gaan? Bijvoorbeeld door allerlei profielen dooreen te gebruiken (zoals bijvoorbeeld indertijd een “pool” van ah-bonuskaarten, die elke week weer werden herverdeeld). Wat gebeurt er dan, moet je overal het maximum betalen? Word je “buitengesloten”? Misschien is het goed om aan alternatieven (veel) extra aandacht te geven. Ik ben altijd op zoek naar weer nieuwe browser-instellingen die fingerprinting bemoeilijken.
Marit Raats
Veel mensen proberen dit niet actief, maar afhankelijk van de gebruikte technieken is dit vaak te ontwijken. Nederlandse webwinkels lijken geen fingerprinting, maar vooral gewone cookies of een gebruikersaccount te gebruiken. Door niet in te loggen en cookies steeds te verwijderen voorkom je dat je herkend wordt en dus een gedetailleerd persoonlijk profiel om jou te overtuigen. Je moet misschien langer zoeken naar het relevante aanbod en persoonlijke aanbiedingen loop je mis of komen binnen op een daarvoor aangemaakt e-mailadres. De kleur van de koopknop wordt voor de massa bepaald en daar kom je niet onderuit. Bewustzijn en maatregelen tegen tracking zijn de beste remedie (zie ook de tegenlicht-aflevering waarnaar gelinkt is).
Offline loop je persoonlijke aanbiedingen mis als je de ah-bonuskaart niet op naam zet, maar je kunt dit vast ontwijken door de kaarten uit de pool onder een valse naam te registreren. Anders zul je voor enkele producten meer betalen. Buitensluiten in het klein, want door het delen van je rijgedrag kun je ook kiezen voor een goedkopere autoverzekering [https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/korting-voor-je-rijstijl]. En ook het openbaar vervoer is duurder als je de OV-chipkaart weigert te gebruiken. Privacy voor de rijken… Waarop één eenvoudig antwoord met het alternatief is niet te geven.
harriet
Waar ik een beetje beducht voor ben is dat ik “verdacht” wordt, door te veel afwijkend gedrag te vertonen. Een algoritme zal niet snel het onderscheid maken tussen de verschillende “persoonlijkheden” op hetzelfde ip-adres. Dat verbonden is met een fysiek adres, waar volgens de burgerlijke stand niet zoveel mensen wonen… Maar ik word wel gefilmd als ik cash bijstort op mijn OV-kaart die niet op naam staat – ik denk niet dat het (nog) gebeurt, maar het zal een fluitje zijn om de camera met het kassa-systeem te verbinden, dus een opname van mijn gezicht (dat gelukkig nog steeds niet opkomt als ik google-foto’s oproep) aan de OV-kaart. Enz. Maar privacy-voor-rijke-mensen is ook een goed, maar onaangenaam, punt. Keep up the good work!
Linuxnr1
Je kan overwegen niet meer bij supermarkten te kopen en zeker niet bij AH. Waar dan wel is er een alternatief ? Nauwelijks als geen zin in groente tuintje kippen terug naar de natuur. Dan blijft een inkoop coop starten. Je kan dan een keer in de maand je pond jam halen waar je als alleenstaande eeuwig van eet. Als anti kapitalist heb je een moeilijk leven want voortdurend frustratie vanwege gebrek aan alternatieven. Hoe wel niet online kopen hoe moeilijk is dat. En je kan naar de kringloop en kleding per kilo en tot de draad verslijten.
Ik merk dat de Bits of site mij ook herkend mijn email adres bij intypen eerste letter kwam de rest op het scherm .
Hans de Zwart
Voor de duidelijkheid: in feit herkent jouw computer (of eigenlijk de browser) onze website en weet nog wat jij daar graag als e-mailadres in vult. Aan onze kant hebben we niets onthoeden hoor!