• Menu

0 recente resultaten

Apple’s privacyhart

Tim Cook waarschuwde gisteren de Britse overheid dat ze privacy en security moet blijven beschermen. En een tijdje terug stak Apple haar privacyvoorwaarden ook al in een nieuw jasje. In tegenstelling tot haar techrivalen neemt Apple daarmee een sterke pro-privacy positie in. Is dit een PR-stunt of heeft Apple daadwerkelijk een warm privacyhart?

Privacy policy
Bij veel bedrijven kom je in je zoektocht naar privacyvoorwaarden vaak uit op een ellenlange tekst. Apple doet dat nu anders en geeft overzichtelijk informatie over privacy bij haar producten. Op de vernieuwde website schrijft Tim Cook dat Apple, in tegenstelling tot haar concurrenten, veel waarde hecht aan privacy en gegevens van haar gebruikers. In essentie zou Apple niet geïnteresseerd zijn in persoonlijke gegevens, en gebruikt zij slechts een klein deel voor gepersonaliseerde producten.

De site is opgedeeld in verschillende secties: hoe de Apple-diensten werken, hoe je je apparaten beveiligt tegen kwaadwillenden bij diefstal of phishing en hoe Apple informatieverzoeken van overheden afhandelt.

Wat heeft de gebruiker eraan?
Zoals we onze lezers regelmatig informeren, worden je kliks op websites als Facebook en Google gevolgd en opgeslagen. Maar Apple zegt “We don’t want you data” en legt uit hoe je privacy wordt beveiligd met encryptie.

Je kunt je informatie versleutelen. Versleutelen – oftewel encryptie – is het onleesbaar maken van deze informatie. Alleen jij hebt de sleutel zodat je het bericht kunt lezen. Wil je deze informatie versturen, dan geef je ook de ander de sleutel van deze beveiliging. Dit betekent dat als ik een bericht stuur van mijn Macbook via iMessenger naar een vriend met een Macbook, dan zorgt Apple ervoor dat alleen wij twee deze sleutel hebben. Apple zegt deze sleutel niet te hebben en ook niet af te geven aan iemand anders.

Daarnaast weigert Apple om een zogenaamde ‘backdoor’ in het systeem te zetten. Een backdoor is het maken van een soort achterdeurtje in de encryptie. Een derde, bijvoorbeeld een geheime dienst, zou via dit achterdeurtje bij jouw gegevens kunnen komen. Is een backdoor voor bijvoorbeeld een geheime dienst gecreëerd, dan is de kans groot dat een kwaadwillende hacker hier ook bij kan. De deur bestaat, en het is slechts een kwestie van het vinden van de sleutel die erop past. Dit – uiteraard – maakt de encryptie zwakker, waardoor derden makkelijker bij jouw gegevens kunnen. Tim Cook stelde daarom gisteren bij zijn bezoek aan Engeland, dat ze daarmee vooral de ‘goede mensen’ zouden raken.

Achtergrond
Begin juni tijdens EPIC’s Championship of Freedom werd Cook gehuldigd voor ‘Corporate Leadership’. In zijn presentatie bij EPIC benadrukte hij de waarde die Apple hecht aan het beschermen van privacy van haar gebruikers, het verzekeren van deze bescherming, en het beschermen van Apple’s recht van encryptie.

Andere bedrijven zoals Facebook en Google (niet expliciet genoemd) werden sterk becommentarieerd, omdat zij verdienen aan de gegevens van gebruikers, terwijl Apple slechts hardware verkoopt. Cook zegt daarover:

“They’re gobbling up everything they can learn about you and trying to monetize it. We think that’s wrong. And it’s not the kind of company that Apple wants to be.”

Daarnaast geeft Apple een voorbeeld over hoe zij met privacygegevens omgaat. En in vergelijking met Google, steekt zij dit in een heel mooi jasje.

Google Maps:

“Your current location is what allows us to understand where you are on your journey. We can then tell you the next step, and reroute you if a faster route becomes available.”

Apple Maps:

“Maps is also engineered to separate the data about your trips into segments, to keep Apple or anyone else from putting together a complete picture of your travels. Helping you get from Point A to Point B matters a great deal to us, but knowing the history of all your Point A’s and Point B’s doesn’t.”

Informatieverzoeken van overheden
Apple geeft op de website aan dat zij overheidsinstanties geen toegang verleent tot de server. Daarnaast benadrukt Apple dat zij nog nooit heeft samengewerkt met overheden van welk land dan ook om een backdoor te creëren. Daarbij geeft Apple aan:

“Hoewel we graag specifieker zouden willen zijn, is dit wettelijk gezien de meest nauwkeurige informatie die we momenteel kunnen verschaffen.”

En laat dit nu juist het punt zijn waar de schoen wringt. Een rechter of overheidsinstantie kan een ‘gag order’ opleggen. Dit is een verbod voor Apple tot bekendmaking van feiten. Deze verzoeken zijn volstrekt geheim en mogen niet openbaar worden gemaakt. Daarom is een dergelijk statement van Apple volstrekt oncontroleerbaar.

Vertrouwen verkoopt
Al deze pro-privacy verhalen lijken te mooi om waar te zijn. Met deze expliciete uitingen, creëert Apple een sterke gebruikers-vriendelijk positie ten opzichte van Facebook of Google. Toch zet Apple, een grote speler op het gebied van mobiele apparaten, in op producten die meer en meer data nodig hebben. Voorbeelden daarvan zijn HomeKit en CarPlay die gebruikt worden in het huis en de auto. Daarnaast hebben diensten zoals Apple Music, Apple Maps en digitale assistent Siri gedrag van de gebruiker nodig om te verbeteren.

Deze diensten nemen het stemgeluid op en analyseren om variaties te ondervangen. Deze uploads zouden niet gekoppeld zijn aan een persoon, maar aan een nummer. Bij de vraag of deze gegevens niet terug te voeren zijn op een persoon, moeten we Apple dan maar op vertrouwen.

Dit verklaart misschien waarom Apple zo veelvuldig inzet op privacy. Bij het groeiend wantrouwen tegen partijen als Google en Facebook vanwege hun privacybeleid, creëert Apple vertrouwen. En vertrouwen verkoopt.

Apple is een bedrijf dat geld verdient aan zijn klanten. Dat is precies wat andere technische concurrenten ook doen. Het is dus heel interessant om te zien wat de reactie wordt van andere bedrijven. Zullen anderen Apple volgen en privacy zien als een ‘unique selling point’? En blijft het dan bij PR of gaan internetgebruikers er ècht wat aan hebben? We blijven het voor je volgen.

 

Help mee en support ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Ik geef graag per maand

Ik geef graag een eenmalig bedrag