Èchte (big) databescherming vraagt om goede regels rond profilering

Apple ziet en volgt je: "Smile!"

Bescherm je privacy met hulp van het Privacy Café

“Say Cheese”! Snap shoot click! Je bent net door een Apple-apparaat op de foto gezet. Behalve dat je nu op een foto op bijvoorbeeld een iPhone staat, kan Apple straks veel meer met jouw gezicht. 



Apple
Apple heeft een aanvraag ingediend voor een octrooi voor gezichtsherkenningsfuncties voor iOS-apparaten. Ze noemen het: ‘systems and methods for sending digital images’. De aanvraag is momenteel in behandeling bij het Amerikaans octrooibureau.

Voor de niet-juristen onder ons: Een octrooi, vaak patent genoemd, is het recht van de bedenker van een technische uitvinding. Dit recht helpt om een uitvinding te beschermen. Het idee is dat iemand niet zomaar de uitvinding kan namaken en daarmee geld kan verdienen.

De aanvraag van Apple beschrijft verschillende methoden om het delen van foto’s te stroomlijnen door gezichten aan contactgegevens te koppelen met  gezichtsherkenningstechnologie. Deze technologie kan gezichten van één of meer personen identificeren in een digitale afbeelding. Een iPhone kan dan automatisch contactpersonen in een afbeelding vinden, zodat jij foto’s kan delen met deze contactpersonen via mail, sms en sociale netwerken.
apple's patent application
Facebook

Gezichtsherkenning is natuurlijk niet nieuw. We kennen het onder andere van Facebook, die deze technologie al gebruikt sinds 2011. Op basis van foto’s en gegevens uit jouw profiel en dat van je vrienden, kan Facebook je automatisch een voorstel doen om jezelf en je vrienden te taggen. Op deze functie is toentertijd forse kritiek geuit omdat dit in stilte werd geïnstalleerd zonder toestemming van ons, de gebruikers.

Momenteel is deze automatische tag-suggestie in foto’s in Europa uitgeschakeld. In 2012 zijn in Ierland, Duitsland en Oostenrijk verschillende bezwaren gerezen, waarna Facebook heeft besloten de functie niet meer beschikbaar te stellen. Daarnaast heeft zij de opgeslagen data moeten verwijderen. Maar dit is niet voor lange tijd. Facebook is van plan de gezichtsherkenningsfunctie te herintroduceren zodra een aanpak is bedacht die gebruikers vooraf en duidelijk informeert.

Screenshot - 14-09-15 - 15:45:37

 

Tag-opties beheren
Tip: Wil jij je tag-opties beter beheren? Ga via ‘Instellingen‘ naar ‘tijdlijn en taggen’. Onder ‘Hoe kan ik de tags die mensen toevoegen en de tagsuggesties beheren?’ staat de eerste optie: ‘Tags controleren die mensen toevoegen aan je eigen berichten voordat de tags worden weergegeven op Facebook?”. Zet deze mogelijkheid op ‘aan‘. Zo krijg je alle tagsuggesties in foto’s of berichten eerst zelf te zien, voordat deze online zichtbaar zijn voor vrienden.

De automatische tag-suggestie voor foto’s staat onder de derde optie: ‘Wie ziet tagsuggesties wanneer er foto’s worden geüpload die op jou lijken?‘ In heel Europa staat nu: ‘Niet beschikbaar. (Deze functie is op dit moment nog niet beschikbaar voor jou.)’.

Vergeet niet: ondanks dat Facebook nu niet automatisch een foto-tagsuggestie mag doen, betekent dit niet dat zij geen gegevens meer verzamelt. Zelfs als je een tagsuggestie van een vriend niet accepteert, leert de Facebook-machine nog steeds van deze informatie. Al deze fotogegevens zijn bij Facebook bekend en worden opgeslagen.

Screenshot - 14-09-15 - 15:54:30
Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Waardevolle technologie
Waarom is deze technologie nu interessant voor bedrijven als Apple of Facebook? Zij bouwen, aan de hand van een algoritme, als het ware de machine: gezichtsherkenning. Door middel van menselijke controle in de vorm van aanwijzingen door gebruikers leert die machine. Geef je aan: ‘ja, dat ben ik’ of ‘nee, dat ben ik niet’, dan wordt de machine slimmer. 


Dagelijks worden 350 miljoen foto’s op Facebook geüpload. Facebook bevestigt dat zij meer dan 250 miljard foto’s heeft en dat deze informatie: “the biggest human dataset in the world” is. Met deze achterliggende gedachte, is deze gezichtsherkennings-database heel erg waardevol voor gepersonaliseerde advertenties.

Voor jou, de gebruiker, betekent deze gezichtsherkenningstechnologie, dat je gezicht op verschillende manieren wordt herkend en opgeslagen. Na Facebook kijkt Apple straks ook mee. Je bent gezien en je wordt herkend: “Smile!”.

  1. Hein.

    Als Apples gezichtsherkenning plaatsvindt binnen het apparaat zelf lijkt mij dit weinig bezwaarlijk. Zowel de foto als de contactgegevens zijn dan slechts lokaal opgeslagen. Het lijkt me vooral een handige functie om foto’s van feestjes en etentjes met elkaar te delen.

    Het lijkt me ook sterk dat dit een gecentraliseerde functie is. Het kost nogal wat dataverkeer als elke foto geüpload moet worden naar een Apple-server alleen om gezichtsherkenning te doen.

    • Tom

      Hoe dit waarschijnlijk werkt, is dat op de telefoon een algoritme uitgevoerd wordt dat twee dingen doet: 1: vinden waar gezichten te zien zijn; 2: voor elk gezicht een serie kenmerken bepalen. Vervolgens moet bepaald worden of er een match is van deze kenmerken met de kenmerken die horen bij de mensen in je contactenlijst. Deze koppeling gaat zeer waarschijnlijk op de servers van Apple bijgehouden worden (die kenmerken versturen is niet zoveel data), want dan werkt deze functie gewoon meteen goed en dat willen mensen graag. Als deze data de telefoon niet zou verlaten en Apple dus geen centrale database met kenmerken van iedereen (ook niet-Applegebruikers) kan opbouwen, zou je eerst het matching-algoritme met tientallen foto’s moeten trainen om het te leren welke kenmerken bij welke persoon horen. Pas daarna wordt de functie goed bruikbaar. Dat is totaal niet de stijl van een ‘coole Apple feature’. Dus: een centrale database.

      Apple zal waarschijnlijk haar goede naam niet te grabbel willen gooien en dus vrij zorgvuldig met deze data omgaan (dus zeker niet zomaar doorverkopen). Het kunnen bieden van ‘coole feature’ op zichzelf levert het bedrijf al genoeg winst. Maar je data (en van je contacten) komt dus waarschijnlijk wel in een centrale Apple-database buiten je eigen controle en dat heeft zeker risico’s.

  2. T.T.

    Als je in Rotterdam met de tram gaat heb je ook goede kans dat je ‘op de foto staat’. Daar gebruiken ze ook gezichtsherkenning, zonder het te melden! Tumble! Tumble!

  3. Swelix Knut

    Smile?

    het schrijnende gebrek aan kennis die deze reacties laten zien is eerder om te huilen.

    “Apple zal waarschijnlijk haar goede naam niet te grabbel willen gooien en dus vrij zorgvuldig met deze data omgaan (dus zeker niet zomaar doorverkopen).”

    Tom, please, waar haal je deze wijsheid vandaan dude?

Laat een reactie achter op Hein. Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.