• Menu

0 recente resultaten

Het tijdperk van het privacy-charme-offensief is aangebroken

Google gaat privacy redden! Het bedrijf kondigde onlangs aan gebruikers meer controle te geven over hun gegevens. Dat is lovenswaardig, maar er is nog veel werk aan de winkel. Hoewel steeds meer bedrijven en organisaties aangeven privacy te willen waarborgen om tegemoet te komen aan een terechte zorg, is het belangrijk dat er op een veel fundamenteler niveau controle wordt geboden.

Wordt Google privacyvriendelijk?

“We’ve all been there at some point or another…
You just lost your phone and want to wipe your personal information.
You attend an event, and you want to share your photos with some people (but not everyone).
You hesitate as you download another app that’s asking for a lot of information.”
Zo begint de blogpost van Google.

Zó herkenbaar! Dat heb ik inderdaad wel eens meegemaakt. Vooral bij de diensten van Google, maar het is mooi dat het bedrijf de zorgen erkent.

Om tegemoet te komen aan dat soort zorgen, introduceert het bedrijf een verbeterde versie van hun vorige privacy dashboard. Bij ‘My Account’ krijg je nu als gebruiker een verbeterd centraal punt waar je je privacy-instellingen voor het gebruik van Google-diensten kan regelen. Interessant genoeg kan je deze instellingen ook veranderen als je geen account hebt, maar bijvoorbeeld niet wilt dat Google je zoekopdrachten personaliseert.

Bij dat ‘My Account’ kan je onder andere een privacy en security check-up doen, waar je kan controleren of je instellingen privacyvriendelijk en veilig zijn staan. Daarnaast kan je instellingen aanpassen over tracking en gepersonaliseerde behandeling. Je kan bijvoorbeeld uitzetten dat bepaalde diensten je geschiedenis gebruiken (bijvoorbeeld je locaties) of wat je allemaal bezocht hebt online. Je kan ook gepersonaliseerde aanbiedingen uitzetten en bijvoorbeeld Google analytics veranderen zodat je niet meer op andere sites wordt gevolgd door cookies van derde partijen. Verder kan je ook je gegevens downloaden en je je gegevens meenemen naar andere diensten.

Hartstikke goed nieuws. Mooi ook dat Google onze zorgen erkent. Hoewel het natuurlijk niet echt van harte ging. Toezichthouders hebben Google herhaaldelijk aangesproken en ook de onderhandeling over de privacyregels in Europa loopt nog, waarbij grote straffen dreigen voor privacyschenders.

Bovendien wordt je informatie nog steeds verzameld. Dat is ook het business model van Google. 97 procent van de inkomsten van het miljardenbedrijf komen van advertenties. En bij de advertentie-instellingen staat:

Laat Google weten welke typen advertenties u wel en niet wilt zien of meld u af voor de weergave van op interesses gebaseerde advertenties. Als u zich afmeldt, krijgt u nog steeds advertenties te zien. Ze zijn alleen minder relevant.

Een opt-out betekent dan dat de verzamelde informatie niet meer wordt gekoppeld aan jouw ‘interesse categorieën’. Gepersonaliseerde advertenties zijn het topje van de ijsberg waaraan we kunnen zien hoe onze profielen worden opgebouwd. Als je de advertentie-instellingen aanpast, kan je dat niet meer zien, maar Google blijft de gegevens nog rustig verzamelen. Je zou er ook controle over moeten hebben dat je gegevens in de eerste plaats niet verzameld worden.

De hoeveelheid informatie die Google verzamelt blijft schrikbarend. Simon Davies geeft een mooie opsomming en het is mooi er even bij stil te staan. Alles wat je zoekt, welke websites je bezoekt, wat en wie je e-mailt, al je contacten in je telefoonboek, welke muziek je luistert, wat je op je mobiel doet, waar je bent, etc.

Mis ‘m niet! Privacy is dé nieuwe trend!

Toch blijft het mooi dat Google deze stap zet. Het vernieuwde beleid past in een nieuwe trend waarbij meer aandacht is voor privacy. Niet alleen Google is er mee bezig, maar ook Facebook lanceerde laatst een initiatief waarbij ze mails versleuteld gaan versturen.

Commerciële vrijheid en veranderende normen

De normen veranderen, zeggen sommigen dan, maar veranderen ze zo hard? Men zegt wel eens dat de nieuwe generatie nou eenmaal meer deelt, maar recent onderzoek laat juist zien dat veel mensen zich helemaal niet comfortabel voelen met het delen van hun informatie in ruil voor gratis diensten en dat ze zich machteloos voelen om zich tegen het verzamelen van hun persoonlijke gegevens te kunnen verzetten. Onderzoek in Nederland liet een vergelijkbaar beeld zien.

Hoewel er een stap in goede richting wordt gezet, is er daarom veel meer discussie nodig. Privacy is niet alleen een hot topic met risico’s voor imagoschade, maar vooral ook een mensenrecht. Internetgebruikers moeten daarom veel meer controle krijgen over wat er gebeurt met hun persoonlijke informatie.

Wat brengt de toekomst?

Wij vinden het belangrijk dat mensen juist voorzichtig omgaan met hun gegevens, geholpen door controle op een fundamenteel niveau. We lopen graag in de discussie voorop over hoe dat eruit moet zien. Daarbij horen we graag wat jullie vinden. Welke veranderingen zou jij graag zien?

Help mee en support ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Ik geef graag per maand

Ik geef graag een eenmalig bedrag