Vrijheid komt met encryptie en anonimiteit

Het tijdperk van het privacy-charme-offensief is aangebroken

Facebook's berichten zijn 'for your eyes only'

Google gaat privacy redden! Het bedrijf kondigde onlangs aan gebruikers meer controle te geven over hun gegevens. Dat is lovenswaardig, maar er is nog veel werk aan de winkel. Hoewel steeds meer bedrijven en organisaties aangeven privacy te willen waarborgen om tegemoet te komen aan een terechte zorg, is het belangrijk dat er op een veel fundamenteler niveau controle wordt geboden.

Wordt Google privacyvriendelijk?

“We’ve all been there at some point or another…
You just lost your phone and want to wipe your personal information.
You attend an event, and you want to share your photos with some people (but not everyone).
You hesitate as you download another app that’s asking for a lot of information.”
Zo begint de blogpost van Google.

Zó herkenbaar! Dat heb ik inderdaad wel eens meegemaakt. Vooral bij de diensten van Google, maar het is mooi dat het bedrijf de zorgen erkent.

Om tegemoet te komen aan dat soort zorgen, introduceert het bedrijf een verbeterde versie van hun vorige privacy dashboard. Bij ‘My Account’ krijg je nu als gebruiker een verbeterd centraal punt waar je je privacy-instellingen voor het gebruik van Google-diensten kan regelen. Interessant genoeg kan je deze instellingen ook veranderen als je geen account hebt, maar bijvoorbeeld niet wilt dat Google je zoekopdrachten personaliseert.

Bij dat ‘My Account’ kan je onder andere een privacy en security check-up doen, waar je kan controleren of je instellingen privacyvriendelijk en veilig zijn staan. Daarnaast kan je instellingen aanpassen over tracking en gepersonaliseerde behandeling. Je kan bijvoorbeeld uitzetten dat bepaalde diensten je geschiedenis gebruiken (bijvoorbeeld je locaties) of wat je allemaal bezocht hebt online. Je kan ook gepersonaliseerde aanbiedingen uitzetten en bijvoorbeeld Google analytics veranderen zodat je niet meer op andere sites wordt gevolgd door cookies van derde partijen. Verder kan je ook je gegevens downloaden en je je gegevens meenemen naar andere diensten.

Hartstikke goed nieuws. Mooi ook dat Google onze zorgen erkent. Hoewel het natuurlijk niet echt van harte ging. Toezichthouders hebben Google herhaaldelijk aangesproken en ook de onderhandeling over de privacyregels in Europa loopt nog, waarbij grote straffen dreigen voor privacyschenders.

Bovendien wordt je informatie nog steeds verzameld. Dat is ook het business model van Google. 97 procent van de inkomsten van het miljardenbedrijf komen van advertenties. En bij de advertentie-instellingen staat:

Laat Google weten welke typen advertenties u wel en niet wilt zien of meld u af voor de weergave van op interesses gebaseerde advertenties. Als u zich afmeldt, krijgt u nog steeds advertenties te zien. Ze zijn alleen minder relevant.

Een opt-out betekent dan dat de verzamelde informatie niet meer wordt gekoppeld aan jouw ‘interesse categorieën’. Gepersonaliseerde advertenties zijn het topje van de ijsberg waaraan we kunnen zien hoe onze profielen worden opgebouwd. Als je de advertentie-instellingen aanpast, kan je dat niet meer zien, maar Google blijft de gegevens nog rustig verzamelen. Je zou er ook controle over moeten hebben dat je gegevens in de eerste plaats niet verzameld worden.

De hoeveelheid informatie die Google verzamelt blijft schrikbarend. Simon Davies geeft een mooie opsomming en het is mooi er even bij stil te staan. Alles wat je zoekt, welke websites je bezoekt, wat en wie je e-mailt, al je contacten in je telefoonboek, welke muziek je luistert, wat je op je mobiel doet, waar je bent, etc.

Mis ‘m niet! Privacy is dé nieuwe trend!

Toch blijft het mooi dat Google deze stap zet. Het vernieuwde beleid past in een nieuwe trend waarbij meer aandacht is voor privacy. Niet alleen Google is er mee bezig, maar ook Facebook lanceerde laatst een initiatief waarbij ze mails versleuteld gaan versturen.

Commerciële vrijheid en veranderende normen

De normen veranderen, zeggen sommigen dan, maar veranderen ze zo hard? Men zegt wel eens dat de nieuwe generatie nou eenmaal meer deelt, maar recent onderzoek laat juist zien dat veel mensen zich helemaal niet comfortabel voelen met het delen van hun informatie in ruil voor gratis diensten en dat ze zich machteloos voelen om zich tegen het verzamelen van hun persoonlijke gegevens te kunnen verzetten. Onderzoek in Nederland liet een vergelijkbaar beeld zien.

Hoewel er een stap in goede richting wordt gezet, is er daarom veel meer discussie nodig. Privacy is niet alleen een hot topic met risico’s voor imagoschade, maar vooral ook een mensenrecht. Internetgebruikers moeten daarom veel meer controle krijgen over wat er gebeurt met hun persoonlijke informatie.

Wat brengt de toekomst?

Wij vinden het belangrijk dat mensen juist voorzichtig omgaan met hun gegevens, geholpen door controle op een fundamenteel niveau. We lopen graag in de discussie voorop over hoe dat eruit moet zien. Daarbij horen we graag wat jullie vinden. Welke veranderingen zou jij graag zien?

  1. Peter Holland

    Ik zou graag zien dat mensen die ‘gratis’ diensten gebruiken (zoals bijvoorbeeld Google, Hotmail) beseffen, dat ze dit gratis kunnen doen omdat zij gegevens (emails) van andere verkopen, die daar geen toestemming voor hebben gegeven (tenzij de andere partij ook van deze diensten gebruikmaken en de TOS hebben geaccepteerd). Eigenlijk bij nader inzien een redelijk asociale behandeling van mensen die jou in vertrouwen mailen: ik denk dat ik niets te verbergen heb en vind een gratis email dienst wel heel handig, daarom verkoop ik al mijn mails van iedereen die mij mailt….. Tenminste als dit besef er überhaupt al is…..

    • Lev

      Hear, Hear!

      Hoe vaak heb ik wel niet aan familie en vrienden gevraagd om een andere dienst te gebruiken of hun email te versleutelen. Niemand neemt de moeite!

  2. JeroenW

    Net even de wijzigingen op Google bekeken. Ik vind het een flinke stap in de goede richting en stukken beter dan facebook.

    Om eerlijk te zijn heb ik met google en facebook niet zulke problemen. Je weet waar je aan begint met dat soort bedrijven.

    Ik heb meer problemen met Nederlandse bedrijven die een contact per email interpreteren als toestemming om je tot in de lengte van dagen lastig te vallen per mail. Recent nog gehad met een garage bedrijf en Sportvisserij Nederland

  3. Lev

    Hoezo machteloos!?! Ik zou graag zien dat mensen hun verantwoording nemen. Gebruik deze diensten niet als ze je privacy schenden. Wat denk je dat de reactie van Google of Facebook is als plots 20 of 30% van hun gebruikers er vandoor gaat? En privacy is niet alleen belangrijk voor jezelf, hoeveel vrijheid van meningsuiting denk je dat we overhouden als er geen privacy is?

  4. Pi-ta

    Het belangrijkste waarin Google (en Microsoft) momenteel in geïnteresseerd zijn, is dat iedereen zodra ze hun computer aanzetten direct “inloggen” in diverse accounts en ingelogd blijven tijdens hun gehele sessie (onder het mom van “makkelijk” voor gmail, youtube, googlepages, etc). De tracking-cookies doen de rest.

    • Floris Kreiken

      Daar lijkt het wel op. Overigens hoef je bij Google niet eens meer in te loggen 🙂 Ben wel benieuwd hoe je het moet oplossen op zo’n fundamenteel niveau. Dit gaat veel verder dan alleen tracking idd.

  5. Ragdoll

    Men stuurt een agent van politie maar even naar het internet.
    En komt voor een vraag te staan als dat hij geen idee heeft wat ik met social engineering te maken heb ?
    Daar ben ik de grond legger van.
    En begrijp meschien het woord ook niet, engineering is iets opbouwen het is dus eigenlijk sociaal opbouwen.
    Dat van IT-pro zal wel iets met social media te maken hebben is juist, en de naam van dat netwerk is internet.

    En het is ook wel duidelijk dat ze niet de bevoegdheid hebben maar een verandwoording in de schoenen hebben geschoven en bij politie allemaal het schlagtoffer van zijn, en ze het zelf zijn die daarbij ook nog schlagtoffers maken.

    En van die hackers, dat betekend dat ik van de boodschapper de officele uitnodiging heb gekregen.
    Die ik niet heb kunnen aannemen vanwege dat met zoiets dat niet kan verandwoorden aan beide kanten niet tegen de community en niet politie.
    Want als je een misdrijf op straat tegen komt ga je zelf of de boef ook niet roepen om privacy.
    Maar heb je meldplicht, en in zo’n geval moet je naar de politie gaan en melden.

    Als je privacy wil, dan moet je op een eenzaam eiland gaan zitten.

    En niet op social media met andere mensen met een netwerk.

    En met het open-netwerk dat ik probeer op te bouwen heeft uiteigenlijk het doel om bedrijven te helpen en op te bouwen via India voor infrastuctuur richting wereld bank China, je kunt tenslotte niet de mensen de schuld gaan geven wat een regering fout doet die voor privacy ook schlachtoffers maakt.
    En natuurlijk mag ook een politie volgen.
    https://plus.google.com/+ThomasMaes1/about/p/pub

    Netneutralety
    Geen privacy-wet maar meldplicht.
    Zijn ook nog punten voor een open dicussie.
    En structuur die andres is dan het internet waar provider nummer 1 is ook nog iets.

Laat een reactie achter op Peter Holland Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.