• Menu

0 recente resultaten

Naar Greenwald of thuis privacy koesteren?

Glenn Greenwald spreekt in Nederland. Maar zijn lezing komt met een prijs: mijn privacy. En nu het dilemma: een stuk daarvan inleveren om Greenwald te kunnen horen spreken, of kiezen voor mijn principes en thuisblijven.


Verheugde gezichten op het kantoor van Bits of Freedom. Glenn Greenwald komt naar Nederland! Niet via een skypeverbinding zoals tijdens het hackerscongres 30C3, maar in levende lijve in de stadsschouwburg in Amsterdam.

Ik surf snel naar de website van ´The John Adams Institute´ om ook een kaartje te bestellen. Eerste irritatie ontstaat bij een niet weg te klikken pop-up die me vraagt of ik niet liever lekker handig met mijn Facebookaccount in wil loggen. Nee, natúúrlijk niet. Maar ik moet dus eerst een extra handeling verrichten om niet mijn profielgegevens te hoeven delen.

Welke gegevens verwerken ze?

Vervolgens krijg ik een scherm waar ik niet alleen mijn naam, maar ook mijn emailadres, woonplaats en geboortedatum in moet vullen. Die laatste twee vind ik opvallend – en onnodig – dus ik besluit de algemene voorwaarden en de privacyverklaring te lezen, want wat willen ze eigenlijk met die gegevens? De website gebruikt voor het bestellen van kaartjes Ticketshop, een product van Ticketscript.

De algemene voorwaarden die tijdens het bestellen worden getoond vertellen mij dat ik alle gegevens naar waarheid moet invullen. Daarbij stellen ze:

´(t)ijdens het gebruik van de Ticketshop, zal Gebruiker (persoons)gegevens aan Ticketscript verstrekken. Deze (persoons)gegevens zullen conform de toepasselijke wet- en regelgeving worden opgeslagen en verwerkt en zullen, zonder voorafgaande toestemming, niet aan derden worden verstrekt tenzij Ticketscript hiertoe wettelijk gehouden is, dan wel ter verdediging van haar rechten. ´

Maar welke gegevens verwerken ze nu – en hoe en waarvoor?

Dit zegt natuurlijk nog niets; want wat gaan ze nu precies doen? Op naar de website van Ticketscript, want wat staat er in de voorwaarden?

Ook hier geen informatie – en op de site van het John Adams Institute staat niets wat meer duidelijkheid verschaft over hoe ze met mijn gegevens omgaan. De intenties van Ticketscript laten daarentegen niets te raden over.

Geef alles op voor marketing

Op hun site proberen ze klanten voor ticketshop te werven met de volgende tekst:

´Meten is weten, ook voor evenement organisatoren. Naast de verkoopstatistieken en toegangsstatistieken biedt de ticketing oplossing van ticketscript uitgebreide demografische gegevens en contactinformatie van jouw kaartkopers. Zo krijg je bij ticketscript het e-mailadres, telefoonnummer, geslacht, leeftijd en woonplaats van jouw kaartkopers. Hiermee kan jij nog gerichtere marketingacties opzetten voor je toekomstige evenementen.´

Maar nog schokkender:

´Je krijgt toegang tot alle relevante marketingdata van je bezoekers. Met die gegevens die alleen van jou zijn én diverse promotietools heb je alles in huis om meer tickets te verkopen.´

Die laatste quote toont precies aan hoe Ticketscript naar jouw en mijn gegevens kijkt: op het moment dat ik ze invul – en het liefst via Facebook – zijn alle verzamelde gegevens van het bedrijf dat Ticketscript gebruikt.

Dilemma

Het is een relatief klein vergrijp in vergelijking met de misstanden die Greenwald aan de kaak stelt, maar het toont wel het probleem aan: datahonger. En daardoor heb ik een dilemma: bezoek ik de lezing om te kunnen luisteren naar Greenwald, of ik kies ik voor datgene waar hij voor strijdt: mijn privacy?

Help mee en support ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Ik geef graag per maand

Ik geef graag een eenmalig bedrag