Drie overgebleven dataweigeraars – Datadagboek #5

Spam is goed voor je (en meer onzin)

Maak op 18 maart je mobiele telefoon wat politieker

Gisteren ontvingen we mail. Royal Mail, om precies te zijn: we lazen de lobbybrief die Royal Mail (de Britse PostNL) aan het Europees Parlement stuurde om eens even flink te keer te gaan tegen strengere privacyregels.  

Royal Mail heeft er nogal wat belang bij om adressen van hun klanten kunnen blijven gebruiken voor marketing en zet dus hard in tégen een aantal regels die de privacy van internetters moet beschermen. Zo wordt er onder meer beweerd dat het ongevraagd versturen van mailings aan mensen een ‘established and reputable activity is’, die vele voordelen oplevert voor burgers. Het verbieden ervan zal dan ook een negatief effect hebben op de ‘rechten en vrijheden van burgers’. En de vrijheden van Royal Mail, natuurlijk.

De volledige brief:

Royal Mail letter screenshot

Nog afgezien van het feit dat we het niet eens zijn met de opvattingen van Royal Mail, bevat de brief ook een aantal aannames die niet kloppen en waarmee een verkeerde voorstelling van zaken wordt geschetst.

Het zou natuurlijk kwalijk zijn als de Europarlementariërs die aanstaande dinsdag over dit onderwerp gaan stemmen niet over de juiste informatie beschikken om de juiste beslissing te nemen. We hebben daarom een briefje teruggestuurd, en alle relevante leden van het Europees Parlement even ingekopieerd:

Screen Shot respons royal mail

Overtuig parlementsleden van het belang van jouw privacy

Dinsdag gaan deze parlementsleden, de leden van de parlementaire Commissie JURI stemmen over de nieuwe privacyregels. Wij hebben de afgelopen maanden hard geprobeerd om parlementsleden te overtuigen ‘the right thing’ te doen. Je kunt ons nog helpen! Ga dit weekend naar de Europese campagnepagina en componeer een e-mail. Er zijn overigens geen Nederlanders lid van deze Commissie, maar een e-mail aan bijvoorbeeld Klaus Heiner-Lehne (DE), Marielle Gallo (FR), Sajjad Karim (UK) of Rebeccca Taylor (UK) kan het verschil maken. Succes!

  1. sjan

    die bedrijven zijn best arrogant, door te van uit onze interesse te verminken tot iets in hun voordeel gaan ze letterlijk over lijken.

  2. hawick

    Kunnen we geen tegenspam actie tegen Royal Mail starten, een equivalent van denial of service attack, zodat ze alleen all om economische redenen stoppen met hun bijdrage aan spam. Ik moet jaarlijks meer dan 200 kilo ongevraagde reclame [ondanks nee nee sticker] van mijn brievenbus afvoeren. Waarom gaat Royal Mail mij geen verwijderingsbijdrage betalen ?

Laat een antwoord achter aan hawick Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.