• Menu

0 recente resultaten

Grote schoonmaak bij Facebook?

Weet je het nog? Max Schrems, die Oostenrijkse rechtenstudent die als een ware David versus Goliath 22 klachten indiende tegen Facebook? De Ierse Data Protection Commissioner (een soort CBP) startte een officieel onderzoek en publiceerde gisteren haar eerste rapport. Erg uitgebreid en niet overal even duidelijk, een paar belangrijke punten voor jou kort op een rijtje.

Het rapport (PDF) behandelt niet alle klachten van Schrems en Europe-v-Facebook. Een aantal klachten wordt namelijk door Facebook afgehandeld binnen de afspraak die zij eerder maakte met de Federal Trade Commission. Facebook heeft daarin onder andere afgesproken gebruikers niet te misleiden, een streng opt-in systeem te hanteren en permanent privacy-risico’s van hun diensten in kaart te brengen.

De DPC kan geen boetes opleggen, het rapport bevat dan ook slechts aanbevelingen. Het goede is dat Facebook aangeeft een flink aantal aanbevelingen over te nemen. De belangrijkste beloftes van Facebook:

  • Gezichtsherkenning: we schreven al eerder over het ongevraagd verzamelen van biometrische informatie door Facebook. Een foto met daarop je gezicht wordt door tags automatisch gekoppeld aan jouw profiel. Facebook zal op last van de DPC in januari tot drie keer toe een melding tonen waarin je kunt kiezen of je dit aan of uit wilt zetten. Als je het uitzet, wordt je gezichtsprofiel volgens de DPC ook echt verwijderd: “We have confirmed that the function used to delete the user’s facial profile is invoked when the user disables “tag suggestions”.”
  • Privacy policy: Facebook moet de gebruiker laagdrempeliger informeren over het privacybeleid en keuzes voor het delen van persoonlijke data toegankelijker maken. Dat klinkt wollig maar is heel concreet, de DPC adviseert zelfs over lettergrootte en locatie van knoppen. Facebook belooft dit letterlijk zo door te voeren. Eind maart 2012 verschijnt een update van hun data use policy.
  • Applicaties van derden: bij het koppelen van externe applicaties aan je Facebook-account is vaak onduidelijk welke gegevens gebruikt worden. De website zal de implicaties van deze koppeling duidelijker communiceren en de koppeling zelf veiliger maken. Ze beloven de link naar de privacy policy te vergroten en een tool te implementeren die checkt of de links werken (in juli 2012).
  • Advertenties: Facebook verdient zijn brood met advertenties en gebruikt daarvoor jouw persoonlijke data. Hoe met deze data wordt omgegaan is vaak een raadsel, de DPC eist nu transparantie. Eind maart 2012 zal Facebook inzicht geven in hun beleid rondom persoonlijke data in advertenties. Daarentegen geeft Facebook nog geen uitsluitsel over het gebruik van profielfoto’s in advertenties.
  • Sociale plugins: Facebook blijft informatie van niet-Facebook-gebruikers verzamelen via de Like-button op websites. Dit wordt nu na een bewaartermijn van 90 dagen verwijderd voor alle internetgebruikers, of je nu wel of geen account hebt.


Het is niet van alle punten precies duidelijk hoe Facebook de aanbevelingen zal doorvoeren. In juli 2012 zal de DPC een formele review houden van deze Facebook-‘schoonmaak’. Wij zullen dit ook in de gaten houden en stellen je op de hoogte. We zijn benieuwd of jullie nog andere interessante beloftes of wijzigingen gevonden hebben!

Help mee en support ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Ik geef graag per maand

Ik geef graag een eenmalig bedrag