Europees privacyonderzoek: Nederlanders slecht geïnformeerd

Bezwaren tegen privacybeleid dwingt LinkedIn tot verandering

Hackers in Space day 1: lectures, Geiger counters and energy transition
DOSSIER: Doe-het-zelf

Wereldwijd leidde het privacybeleid van LinkedIn rondom hun ‘social advertising’ tot hevige protesten. En dat heeft gewerkt. Samen hebben we LinkedIn gedwongen om het beleid te verbeteren. Internetters, gefeliciteerd.

Als jij gebruik maakt van dit netwerk, wilde LinkedIn jouw informatie gebruiken voor hun advertentie-platform. Zo zouden jouw naam en foto worden gebruikt bij advertenties. Een week geleden schreven we nog over onze bezwaren hiertegen: LinkedIn had je niet goed op de hoogte gebracht en had je al helemaal niet om toestemming gevraagd voor dit gebruik van jouw persoonlijke gegevens.

Nu gaat LinkedIn onder druk van alle commotie de advertenties aanpassen. Jouw foto zal niet meer worden getoond bij een reclame. Maar dat betekent niet dat het beleid helemaal wordt teruggedraaid. Via de link onder de advertentie is nog wel te zien dat jij het desbetreffende bedrijf volgt.

Links zie je de oorspronkelijke opzet voor de ‘sociale advertenties’, rechts de nieuwe vorm:

In de blogpost waarin ze aankondigen de advertenties aan te passen doen ze een paar mooie beloftes:

“The trust of our members is central to what we do, and we always aim for clarity, consistency, and member control in all matters related to privacy and data.”

En even later:

“Our core guiding value is Members First.”

Bij andere privacybezwaren zullen we LinkedIn aan deze woorden houden.

  1. Joop

    Bij wet verbieden dat Linkednl maar zo ver mag gaan.

Laat een antwoord achter aan Joop Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.